Se hvordan europæiske LERU-kolleger bruger digitale læringsteknologier

Tre webinarer med i alt ni cases, viser eksempler på, hvordan underviser-kolleger fra Tyskland og Holland - og KU bruger video og andre medier som en del af deres forskningsbaserede undervisning. Webinarerne er faciliteret af Henrik Bregnhøj fra Centre for Online and Blended Learning, COBL, som del af konferencen Digital Higher Education Summit, afholdt af League of European Research Universities, LERUs, gruppe Digital Education i november 2018.

Decorative
Ralph Meulenbroeks, Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education (UU): “Produce short instructional videos with Lightboard technology”

De tre webinarer inkluderer to sessions fra Københavns Universitet, den ene fra Institut for Folkesundhedsvidenskab, hvor lektor i biostatistik, Susanne Rosthøj fortæller og viser, hvordan hun ved at kombinere skærmoptagelser fra brug af statistikprogrammer i kombination med automatisk feedback i quizzes forbedrer de studerendes kompetencer til at bruge de statistiske programmer "R" og "SAS". Susanne Rosthøj begyndte allerede at ændre på sin undervisning i efteråret 2013 og introducerede den nye kursusstruktur med obligatoriske øvelsesaktiviteter, screencast-videoer og automatisk feedback via Absalon.

I den anden session “Save time and improve feedback on written student assignments”, fortæller e-læringskonsulent Henrik Bregnhøj fra COBL, hvordan undervisere ved at bruge optagelser af computerskærmen og mundtlige kommentarer kan give konstruktiv feedback på skriftlige opgaver på en sådan måde, at de studerende oplever at det forbedrer deres læringsudbytte og underviserne sparer tid.

Under selve campusdelen af konferencen med cirka 150 deltagere fra de forskellige LERU-universiteter, præsenterede COBL også SUND og SCIENCE fælles onlinekursus: Laboratoriesikkerhed for Studerende og den nye nordiske materialedelingsplatform Nordic University Health Hub på oercommons.org, som er initieret af COBL og School of Global Health. Herudover afholdt COBL en hands-on workshop i videoproduktion med iPad.

Decorative
COBLs workshop om videoproduktion med iPad – i gang med planlægningen

Se de 3 webinarer

De tre webinarer med i alt 9 sessions fra LERU konferencen kan ses via YouTube:

Session 1

Video and Media - How screencast video and video communities help improve student

  • Henrik Bregnhøj, UCPH: “Save time and improve feedback on written student assignments”
  • Stephan Kulla, LMU: “Building an online video community”
  • Susanne Rosthøj, UCPH: “Screencast videos in combination with automated feedback improves student skills”

Session 2

Video and Media - Immersive learning technologies open new perspectives in teaching

  • Jelger Kroese, Leiden university: “Affective, embodied and multimodal learning by using augmented reality in medical education”
  • Thomas Felix Ginn, Leiden university: "Escape the classroom: VR experiences for higher education”
  • Marjolein Haagsman, University of Utrecht: “Interactive videos enriched with collaborative features.”

Session 3

Video and Media - Enrich educational videos and chalkboard teaching with a digital

  • Thomas Weatherby, Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU): “Inverted Classroom and Peer Learning: Background, Preparation and Delivery”
  • Joachim Siegert, Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU): "Making videos interactive with h5p”
  • Ralph Meulenbroeks, Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education (UU): “Produce short instructional videos with Lightboard technology”

Decorative
COBLs workshop om videoproduktion med iPad – på optagelse