Inspiration til det gode læringsmiljø på online seminarer
Vi har samlet inspiration til undervisere med henblik på at skabe et godt og stimulerende læringsmiljø. Læs her og inkorporer som du finder passende for din undervisningsstil. (English version)
Prof. Nicole Schmitt, Department of Biomedical Sciences og Centre for Online and Blended Learning
For sparring, kontakt Nicole Schmitt eller Center for Online and Blended Learning.
Den sociale dimension af læring i online-klasselokalet
Hør her!
Face-to-face education isn’t successful because lecturing is good. Lectures are one instructional aspect of an overall ecosystem specifically designed to support learners with formal, informal, and social resources.
Denne udtalelse fra didaktiske forskere understreges af vores egne studerende: en af de primære konklusioner af studenterundersøgelsen udført på KU i 2020 var at “fraværet af rum, hvor sociale og akademiske interaktioner normalt finder sted, har haft konsekvenser for nogle studerende for eksempel i form af tabt motivation og mindsket samarbejde med medstuderende ” (Jensen et al. 2020).
Her er nogle tips og anbefalinger til at støtte vores studerende og håndtere udfordringerne:
Afstem forventninger inden undervisning
Tag kontakt til klassen, præsenter dig selv og spørg, hvordan I bedst kan samarbejde om at skabe et godt arbejds- og læringsmiljø. Omfanget af afstemningsprocessen vil naturligvis afhænge af din egen rolle (om du er kursusleder, underviser der ser klassen under en hel kursusperiode eller kursusmodul, eller blot til en enkelt forelæsning); ikke desto mindre vil det betale sig at afstemme forventninger på forhånd.
Hvordan opretter du kontakt til de studerende? Her er nogle forslag:
- Kontakt holdrepræsentant(er)
Undersøg om holdet har repræsentanter – kursuslederen eller studiesekretæren kan som regel forsyne dig med kontakt-informationer til holdrepræsentanterne. Send dem en e-mail, arranger et kort møde online, spørg ind til gruppedynamik, erfaringer med onlineundervisning, og hvad du ellers finder relevant. At involvere holdrepræsentanter vil hjælpe med at få information ud til alle de studerende (f.eks. har hold typisk Facebook-grupper, hvor repræsentaten kan sende beskeder til medstuderende, og derved motivere dem til faktisk at læse de informationer du sender ud på Absalon). - Send e-mail gennem Absalon
Send en e-mail til de studerende på kurset gennem Absalon (se her hvordan). Inkluder i denne e-mail informationer om, hvordan du har planlagt undervisningsaktiviteterne.
Du kan inkludere information vedrørende:
- Praktikaliteter (f.eks. Zoom-link, hvordan du strukturerer Zoom-mødet, adgang til materialer på Absalon, mv.).
- Hvordan du afvikler din undervisning (f.eks. underviser du fra klasselokale eller hjemmefra).
- “Zoomiquette”, for eksempel vedrørende respektfuld opførsel, konstruktiv tone, kamera- og mikrofonindstillinger. Her kan du læse om SUNDs kodeks for adfærd i online undervisningen. Du kan også bede dem have kameraet tændt for at øge interaktion og samtidig klargøre, hvad der kunne være forståelige grunde til ikke at følge denne anbefaling (f.eks. hvis de har hjemme-skole-børn i baggrunden). Understreg at deres omgivelser - kontoret eller sengen- og outfit - jakkesæt eller sweatpants - er underordnet så længe, de deltager og interagerer.
- Hvordan du planlægger at interagere og give feedback (f.eks. break-out rooms, fælles produktion af materiale med Padlet, polls-funktionen i Zoom, diskussion i plenum, osv.).
- Dine forventninger til deres forberedelse.
- Muligvis tekniske tips (f.eks. i tilfælde af at du ønsker, de bruger ”whiteboard” eller ”annotate”-funktionerne i Zoom. Du kan anbefale, at de opdaterer deres Zoom-version, og at de altid logger in med deres universitets-brugerID, som giver adgang til flere funktioner).
- Lav en kort video med dine ’husregler’
Optag dig selv (f.eks. i et Zoom-møde med dig selv) og giv den ovennævnte information. Del videoen med klassen gennem Absalon. Sådan en video hjælper med at sætte scenen og fastlægge omstændighederne, både når det kommer til seminarer og forelæsninger. Se et eksempel på en video (for en online forelæsning) nedenfor:
Skab et rum for social interaktion
Vores studerende har nævnt, at de savner den uformelle sociale interaktion med hinanden og underviseren. Her er nogle tips til, hvordan man kan tilbyde et virtuelt socialt rum.
-
- Sæt et Zoom-møde op således at de studerende altid kan tilgå det. Dermed kan de gå ind i møderummet på samme måde som i et fysisk lokale – med den småsnak og smalltalk der hører til.
- I starten af undervisnings-sessionen eller hvis du åbner mødet før timens start, kan du overveje en ’ice-breaker’. Dette kunne være en sjov bemærkning eller et socialiserende spørgsmål til at bryde stilheden (”Hvad er det vildeste du har oplevet denne uge?”; ”Hvad ser du frem til i den kommende uge?”; ”Hvordan kunne i forestille jer, at en corona-venlig version af Roskilde Festival ville se ud?”, etc.). Du kan også have lidt sjov med poll-funktionen (”På en skala fra 1 til 5 hvor akut har du brug for en frisør?”; ”Hvis du drejede kameraet fra dit friske ansigt, hvad ville vi så se – vasketøj/gårsdagens opvask/PlayStation?” etc.)
- Hvis du skal se de studerende over en længere periode, kan du overveje, at hver studerende på skift laver en kort quiz med sande of falske fakta om dem selv.
- Læg op til at de studerende er til stede og interagerer med hinanden i pauserne.
- Og nu vi er ved det – husk pauserne! Det kan være en god modgift til Zoom-udmattelsen at have nogle kortere pauser til at strække benene og hente drikkevarer. En mere avanceret mulighed til de lange undervisningsdage: arranger en ’walk & talk’ hvor de studerende diskuterer et emne samtidig med at de får rørt sig, ved at de tilslutter sig gruppekald / break-out-rooms fra deres smartphone.
- Overvej muligheder for at begrænse brugen af PowerPoint. Sørg også for at stoppe skærmdeling når du ikke bruger dine slides, således at du kan se de studerende og omvendt.
- Hvis muligt, bliv da lidt længere i online-mødet for at svare på øvrige spørgsmål (som var det et fysisk lokale, hvor de studerende kan komme til katedret efter timen).
Skab faglige interaktioner
Vi mangler de små diskussioner. Mange gode tanker og ideer går tabt, grundet det besvær det er at ringe til nogen, eller sætte et helt nyt møde op.
Det fysiske klasselokale er i sin essens aktiverende og indbyder til refleksion. Online-læringsrummet er derimod aflukket, der er begrænset mulighed for at fortsætte den fag-relaterede interaktion uprovokeret. Vi mangler de små diskussioner. Mange gode tanker og ideer går tabt, grundet det besvær det er at ringe til nogen, eller sætte et helt nyt møde op. Det gælder også de studerende.
Her er nogle måder, hvorpå man kan støtte dem i deres faglige interaktion:
- Brug aktiverende formater i din undervisning som du måske allerede gør på den fysiske campus – og læg op til interaktion mellem studerende. Dette kunne indebære break-out-rooms i Zoom eller kollaborative værktøjer som Padlet.
Til inspiration, deltag i COBL’s webinarer eller se online guides, og/eller brug dine kollegaer til sparring og inspiration. - Del PowerPoint slides eller andre dokumenter du måtte bruge med de studerende på Absalon inden undervisning. Dermed kan de tage noter til materialet undervejs og blive inspireret til at dele noter internt senere hen (Bed de studerende have relevant materiale klar ved sessionens start, så de ikke skal bruge undervisningstid på dette).
- Opfordr hele tiden de studerende til at stille spørgsmål. Ideelt set ved at tænde deres mikrofon og spørge direkte. Hvis du foretrækker, at de bruger chat-funktionen, overvej da at lade dem skiftes til at agere ’E-moderator’, hvor én studerende samler og videregiver spørgsmål fra medstuderende. Sidstnævnte er også en snedig måde at aktivere de studerende. Den ansvarlige studerende filtrerer/grupperer spørgsmål, og reflekterer dermed også.
- For at stimulere den faglige interaktion kan du overveje at oprette et diskussionsforum på Absalon. Dermed kan de studerende arbejde med materialet (og hinanden) uden for de skemalagte timer.
Lad de studerende være medskabere af læringsrummet
At lære og at lære fra sig, er et fælles projekt mellem lærere og studernde. Hvert hold er forskelligt med en unik gruppedynamik - opsøg interaktion.
- Overvej at bruge polls i Zoom, eller andre respons- og quiz-systemer (Sendsteps, Socrative, Kahoot, Mentimeter, etc.) Du kan udforske muligheder i UCPH’s online & blended learning toolbox). Disse værktøjer er ikke bare med til at aktivere de studerende, de giver dem også direkte feedback på deres læring. Derudover får du feedback på hvor de står.
- Hold kontakten med holdrepræsentanter for løbende feedback på din undervisning. Spørg ind til hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres.
- Overvej kollaborative værktøjer (Padlet, GoogleDocs, etc.) til input og spørgsmål fra klassen. Dette kan også være smart i starten af et længere kursus eller modul – brug fælles noter til at brainstorme på forventninger til kurset (måske specielt interessant for kursusledere).
Det tekniske ståhej
Vi ved alle hvor trættende, hvis ikke foruroligende, det kan blive når lyden går galt og forbindelsen halter. Den mest veldesignede undervisnings-session kan ende i et rod, hvis deltagerne kun kan høre halvdelen af, hvad der bliver sagt, eller hvis de ikke kan se din skærm. Sørg derfor for at være bekendt med softwaren – inden du bruger den i undervisningen.
- Test lyden, skærmdeling, internetforbindelsen osv. Hvis kollegaer før har kommenteret på problemer med din lyd, så bliver det sandsynligvis også et problem til undervisningen. I så fald skaf et ordentligt headset eller en mikrofon (Tag et kig i COBL’s FAQs (Link fjernet pr. mar/22) under ’recommendations for equipment’)
- Hvis du har planer om at fremvise videoer i sessionen sørg for, at du ved hvordan. Check COBL’s events og guides, her finder du webinarer på både dansk og engelsk.
- Hvis du gerne vil bruge en ny Zoom-funktion, du ikke før har brugt, er det smart at bruge 15 minutter på at eksperimentere lidt først – lav et møde med dig selv og forbind andre enheder som deltagere. Dette kunne være en smartphone eller iPad, dit barns smart-device (hvis du tør..), eller du kunne spørge en kollega om assistance og sparring.
For flere gode råd vedrørende teknik og udstyr kan du deltage i COBL’s webinarer og læse COBL’s FAQ for teachers (Link fjernet pr. mar/22).
Øvrig læsning
For at etablere det gode læringsmiljø, hvor både studerende og undervisere trives uafhængigt af de fysiske rammer (ansigt til ansigt eller online), kan man med fordel investere lidt i ’learner support’. Herved forstås altså de mere uformelle og støttende aspekter af underviserens rolle. Læs nedenfor og tag et kig på referencerne hvis du er interesseret i den baggrundslæsning, der har ligget til inspiration for denne guide.
Lidt om didaktik
I en ny artikel beskriver Hodges forskellen mellem hjemmeundervisning i nødsituationen og den mere meningsfyldte online-undervisning (Hodges et al. 2020). Ved at anerkende at læring er en både kognitiv og social proces kan undervisere øge de studerendes læringsgevinst markant. Hertil må man designe kurser, der imødekommer tre centrale typer af interaktion: (i) mellem studerende og materialet, (ii) studerende og studerende, og (iii) mellem elev og lærer (Bernard et al. 2009). Som forfatterne udtaler, “face-to-face education isn’t successful because lecturing is good. Lectures are one instructional aspect of an overall ecosystem specifically designed to support learners with formal, informal, and social resources” (Hodges et al. 2020).
Lidt om det psykologiske arbejdsmiljø
Det National Forskningscenter for Arbejdsmiljø har etableret seks vigtige elementer - ”de seks guldkorn” – af psykologisk velbefindende i arbejdsmiljøet. Disse er: (i) indflydelse på arbejdssituationen, (ii) social støtte, (iii) mening i arbejdet, (iv) forudsigelighed, (v) passende krav, og (vi) belønning (Olesen et al. 2008). Tilpasning af forventninger er et værdifuldt redskab til at sikre at aspekter som indflydelse, forudsigelighed og krav bliver opfyldt. Interaktion med de studerende og mellem de studerende bidrager til social støtte og meningsfylde. Tilsammen hjælper det hele med at gøre undervisningen til en succes – og sikke en belønning!
Referencer
Bernard, Robert M., Philip C. Abrami, Eugene Borokhovski, C. Anne Wade, Rana M. Tamim, Michael A. Surkes, and Edward Clement Bethel. 2009. “A Meta-Analysis of Three Types of Interaction Treatments in Distance Education.” Review of Educational Research 79 (3): 1243–89. https://doi.org/10.3102/0034654309333844.
Hodges, Charles, Stephanie Moore, Barb Lockee, Torrey Trust, and Aaron Bond. 2020. “The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning.” March 17, 2020. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Jensen, Lasse X., Oscar Milsted Karstad, Anne-Marie Mosbech, Marie Caroline Vermund, and Flemming Konradsen. 2020. “Experiences and Challenges of Students during the 2020 Campus Lockdown. Results from Student Surveys at the University of Copenhagen.” University of Copenhagen.
Olesen, Kristian, Eva Thoft, Peter Hasle, and Tage Kristensen Søndergaard. 2008. “Virksomhedens Sociale Kapital.” Hvidbog. Arbejdsmiljørådet/NFA.