12 October 2020

HyFlex: Studerende føler sig involverede på kurset ”Humanbiologi”

Da 270 studerende tjekkede ind i Lundsgaard Auditoriet på Panum og online via Zoom den første uge i september, var det for langt den største del af de studerende også til deres allerførste forelæsning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Samtidig var det til en helt ny undervisningsform på fakultetet, nemlig HyFlex. HyFlex står for ’Hybride Flexible’ som betyder, at studerende enten deltager i undervisningen fra campus eller online fra distancen.

Undervisningsformen var ikke kun ny for de studerende. Det var den også for professor og viceinstitutleder for undervisning på Biomedicinsk Institut, BMI, Nicole Schmitt. Nicole har omlagt i alt ni forelæsninger på kurset Humanbiologi, der har studerende fra fire forskellige uddannelser: Medicin & Teknologi, Folkesundhedsvidenskab, Kvantitativ Biologi & Sygdomsmodellering og IT & Sundhed.

Resultater fra en survey, udarbejdet af Nicole Schmitt i samarbejde med Centre for Online and Blended Learning, COBL, viser stor tilfredshed med gennemførelsen af den nye undervisningsform på. Fx svarer, som det kan ses i figur 1 nedenfor, over 90 % af de 180 studerende, der besvarede survey tirsdag formiddag, at de var enten enige i eller meget enige i, at ”underviseren var god til at inddrage de studerende i undervisningen”.

Figur fra datasæt.Figur 1: Svar fra undervisningen tirsdag den 1. september 2020.

Selvom det ikke er muligt at måle læringsudbyttet med denne form for undersøgelse og der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem studentertilfredshed og læringsudbytte, er der belæg for at mene, at der er en sammenhæng mellem tilfredse studerende og deres lyst og motivation til at deltage i undervisningen.

Over 40% deltog aktivt i HyFlex forelæsninger

Surveyen var designet til at de studerende skulle besvare de samme spørgsmål over tre gange, henholdsvis en gang efter deltagelse på campus og en til to gange efter deltagelse online. Flertallet af de studerende udfyldte spørgeskemaet hver af de tre gange. Og, som det kan ses i figur 2 nedenfor, svarede over 40%, at de deltog aktivt, f.eks. enten ved at stille eller svare på et spørgsmål (på campus eller online).

Uddrag fra datasæt. Datasæt tilgængeligt fra høreboksFig. 2: Uddrag fra datasæt. Datasæt tilgængeligt fra høreboks

”At 40 % deltog aktivt synes jeg er vildt for en forelæsning!”, siger Nicole Schmitt og tilføjer: ”De var overordnet set meget tilfredse og det konkluderer jeg som meget flot,” siger Nicole Schmitt.

Trods de positive resultater, svarede knap 80% af de studerende, direkte adspurgt, om de foretrækker at deltage online eller på campus: ’campus’.

”Der er altså noget, som åbenbart kun opstår, når mennesker mødes,” smiler Nicole Schmitt og blandt andet derfor er hun meget tilfreds med netop at have gennemført undervisningen som HyFlex fremfor 100% online. Det har nemlig givet de studerende mulighed for at være på campus noget af tiden. 

HyFlex giver mulighed for at være på campus

Nicoles primære årsag til at vælge HyFlex var at give særligt de nye studerende en mulighed for at komme til forelæsning på campus og ikke kun være online. 

”Samtidig er det også vigtigt for mig at ’mærke’ de studerende under mine forelæsninger, så jeg løbende kan tilpasse undervisningen og jeg synes, at der var god energi i salen og jeg fik også mange positive kommentar i survey’en,” fortæller Nicole Schmitt. 

Fx skriver en af de studerende: ”Nicole gør det så godt! Jeg er meget overrasket over, hvor meget jeg får ud af disse online forelæsninger.” 

Men lykkedes de ni HyFlex forelæsninger med så gode resultater så kun fordi Nicole Schmitt har særligt gode tekniske evner? Nej, mener både hun og e-moderator Lars Klingenberg, der til dagligt er Learning Experience Designer i COBL: 

”HyFlex kan lykkes, hvis man tænker over setup’et og planlægger sine aktiviteter på forhånd, fx ved at skrive en simpel drejebog over forløbet. Og så kan man jo bede om hjælp fra COBL og alliere sig med en e-moderator (Link fjernet mar/22).”

E-moderator giver tryghed før og under undervisning

En e-moderators primære opgave er at stå for kommunikationen med de studerende, som deltager online på Zoom-platformen og for kontakten mellem studerende og underviser. Forud for undervisningen kan e-moderatoren hjælpe med det tekniske setup og aftale med underviser, hvilken rolle han eller hun skal have under forelæsningen.

”Jeg modtog slides og drejebog på forhånd, så jeg var fortrolig med flowet i undervisningen. Herudover aftalte vi nogle få ting inden undervisningen, fx hvordan jeg skulle håndtere spørgsmål fra online studerende, og hvordan jeg skulle gøre Nicole opmærksom på spørgsmål,” fortæller Lars Klingenberg.

Særligt Nicoles drejebog var nyttig for at sikre koordinering, så han på forhånd vidste, hvornår Nicole ville stille ja/nej spørgsmål i Zoom, hvornår hun brugte Sendsteps (et student response system), hvornår hun ville vise en film, og hvornår der ville være gruppearbejde i salen og i breakout rooms i Zoom.

Undervejs handler opgaven for e-moderator desuden også om at sørge for, at de helt basale ting som lyd og billede går fornuftigt igennem. Teknikken er nemlig helt afgørende for de studerende, der er med online. 

Teknikken skal være i orden

På baggrund af surveyens fritekstsvar konkluderer Lars Klingenberg, at særligt lyden er afgørende for de online studerende.

”Det er simpelthen essentielt, at lyden er af god kvalitet, og at man arrangerer sig, så lyden fra de studerende på campus, fx tastaturlyde, vandflasker der sættes på bordet, bladren i papir, host/hvisken, etc. ikke forstyrrer online-deltagere i sådan grad, at de har svært ved at koncentrere sig om undervisningen,” siger han.

Herudover er det også vigtigt, at tempoet er tilpasset en online læringssituation:

"Når man underviser face-to-face kan man gøre brug af gestik, kropssprog, mimik og andet, som alt sammen er med til at understøtte det talte ord. Når man oplever undervisning online, har man ofte kun lyd, fordi slides fylder på skærmen eller billedet af underviseren er for lille. Det betyder for de fleste, at de har brug for mere tid til at skabe mening.”

Hvorvidt man skal bruge få eller mange studenterinvolverende aktiviteter i undervisningen, som Nicole gør, deler vandende mellem de studerende. Nogle studerende er glade for mange aktiviteter – andre er ikke.

”Ud fra en læringsbetragtning er studenterinvolverende aktiviteter en rigtig god ting, men der er studerende, som ikke er begejstrede for det. Det handler nok om, at finde en balance netop i online undervisning, da hyppige aktivitetsskift, kan være mere forstyrrende end ved face2face undervisning,” konkluderer Lars Klingenberg.

Boks: Fem tip fra e-moderatoren:

  1. Planlæg din HyFlex forelæsning! Skriv en drejebog, der beskriver flowet gennem forelæsningen.
  2. Vis dit ansigt! Minimer brugen af slides, så de studerende oplever, at der står et menneske og underviser. Slides kan fungere fint som handouts til de studerende.
  3. Brug et ekstra kamera! Hvis du alligevel bruger mange slides, så husk, at online studerende primært bruger høresansen. Hjælp dem derfor ved at placere et ekstra kamera tæt på dig, tilkoble og ”spotlighte” det som deltager i Zoom , så online studerende kan vælge også at se dig i stort billede.
  4. Kig i kameraet! Det er fristende at stå og forelæse for de studerende, som er til stede, men man skal huske, at der oftest sidder lige så mange – eller flere – bag skærmen, som også skal føle, at de er en del af undervisningen. Veksl derfor mellem at kigge i kamera (som du med fordel kan placere tæt på en skærm, du alligevel peger og kikker på) og på studerende i lokalet.
  5. Brug studenteraktiverende aktiviteter! Men overvej, antallet af skift mellem slides, quizzer, breakout rooms, mv. fordi der hver gang, du skifter platform, potentielt er risiko for, at de online studerende mister fokus.

 Boks: Fem tip fra professoren:

  1. Forventningsafstem med de studerende inden forelæsning. Fx havde jeg lavet en ganske kort video, hvor jeg beskrev ’house rules’ for, hvordan undervisningen ville komme til at foregå. Den kommunikerede jeg ud via beskeder i Absalon.
  2. Vær eksplicit under forelæsningen. Fortæl de studerende meget præcis, hvad der kommer til at ske. Fx ’Nu har vi en Q&A, hvor I kan…’, ’Nu laver vi en quiz, hvor I skal…’, etc.
  3. Brug kun chatten løbende til tekniske spørgsmål, så de studerede på campus ikke føler ’the fear of missing out’ - og de online studerende ikke fortaber sig i multi-tasking ved at svare på faglige spørgsmål, mens de lytter til forelæsning.
  4. Åben kun op for faglige chat-spørgsmål, når du er klar til at kigge på dem – det kan sagtens lade sig gøre, men så skal du helst have planlagt det (fx i samarbejde med e-moderatoren eller ved at vise chatten til alle på storskærm.)
  5. Brug en e-moderator fra COBL som hjælp til at forberede det tekniske og didaktiske setup og til at være i lokalet under undervisningen.

Topics