13 July 2018

Udvikl dit kursus med effektiv story-board metode

Decorative

Cirka 20 undervisere fra Medicin-, Farma- og Veterinær-uddannelsen, har engageret sig i at udvikle og eller redesigne kurser med afsæt i en 90-120 minutter såkaldt ABC-workshop, som COBL har adapteret fra University College London.

En af deltagerne, Nicole Schmitt, Professor MSO, Biomedicinsk Institut, mener at tiden er godt investeret:
”For mig var det mest spændende, at denne metode, selv med en relativt lille tids-investering, virkelig giver en ordentlig kickstart til kursusudvikling, inklusiv involvering fra studerende. Jeg ser ikke kun potentiale for udvikling af individuelle kurser, men også for at skabe sammenhæng inden for og på tværs af semestre og uddannelser.”

Metoden bag ABC-workshoppen er udviklet af uddannelsesteamet ved University College London, UCL, og blev i 2013 igangsat for at imødekomme flere af de udfordringer mange forskningsbaserede universiteter, ifølge UCL, står overfor: ”Hvordan indfrier man de strategiske ambitioner om at udvikle fremadskuende, digitalt berigede, fleksible kurser, der er imødekommer de studerendes forventninger til en engagerende professionelle læringsoplevelser.”.

Metoden tager også udgangspunkt i konkrete frustrationer mange undervisere oplever med hverken at have tid eller økonomiske ressourcer til at udvikle kurser eller kostbare digitale læringsaktiviteter.

Workshoppen er kort (90 minutter), tiden stramt struktureret og man arbejder i hold, hvor de enkelte kan supplere hinanden; fx kursusleder og centrale undervisere sammen med en eller et par studerende og en digital læringsspecialist eller pædagogisk profil. Dét format er med til at skabe en særlig konstruktiv energi. 
”Det mest imponerende var, hvordan denne strukturerede tilgang genererede masser af energi blandt deltagerne. Jeg tror, at denne tilgang kan være meget effektiv, ikke kun for kursusudvikling og sammenhæng i curriculum, men også i forhold til at engagere undervisere i undervisningen," siger Nicole Schmitt.

Workshoppen trækker på storyboarding, som man kender fra filmens verden. Filmens sekvenser svarer til kursets læringsaktiviteter og vælges ud fra forskellige typer af fortrykte kort, som placeres i den rækkefølge man mener bedst for at opfylde kursets læringsmål.

DecorativeKortene giver et visuelt overblik, der beskriver den studerendes oplevelse af læringsaktiviteter og oplevelse over tid. Aktiviteterne kan både være tilstedeværelse og online aktiviteter. Fra ABC-workshop under udvikling af det ny masterkursus: Advanced Pharmaceutics.


ABC-metoden er blevet fundet særlig nyttig til udvikling af nye kurser eller til kurser, hvor man ønsker at skifter til et online eller mere blandet format. Undersøgelser viser desuden, ifølge UCL, at ”det praktiske, analoge format sammen med tilstedeværelsen af ​​kolleger, studerende og lærings-profiler, fremmer en  frugtbar diskussion og planlægning, der beskriver den studerendes oplevelse over tid.

Topics