Tjekliste til overskuelige kursusrum i Absalon

(English version)

Løb tjeklisten igennem senest 14 dage før kursusstart.

Tjeklisten er udviklet for at gøre det let for dig som kursusansvarlig at sikre kvaliteten af kursusrummet på Absalon, så dine studerende nemt kan finde kursusmaterialer og tydeligt kan se, hvad de skal gøre i forbindelse med hver undervisningsgang.

Udover at sikre overskueligheden i kursusrummet, kan det være relevant at overveje, hvordan du som kursusansvarlig kan udnytte Absalons muligheder til at skabe asynkrone online læringsaktiviteter (fx quizzer, opgaveafleveringer, gruppearbejde og peer feedback).
Denne type aktiviteter kan give de studerende mulighed for at arbejde aktivt med stoffet løbende gennem kurset og give anledning til feedback.

Inden du starter, kan du med fordel tjekke sidste års kursusevalueringer. De kan indeholde værdifulde inputs fra dine studerende, der kan være med til at forbedre dit kursusrum.

KURSUSINFORMATION
Indeholder dit kursusrum information om:
1. Kursets forløb i et velkomstmodul?
2. Kursusplan og link til kursusbeskrivelse samt kontaktinformation til den kursusansvarlige og relevant administrativt personale?
3. Anbefalede undervisningsmaterialer?

Kursusinformation skal være med i Absalon


MODULER
Gode kursusrum er opbygget i moduler, så de studerende tydeligt kan overskue kursets forløb og materialer.
4. Er kursusrummet opbygget i moduler?
5. Er modulerne navngivet logisk i forhold til kronologi og temaer?
6. Bruger du tekstoverskrifter (Text headers) til at underinddele modulerne?
7. Er det tydeligt for dine studerende, hvad de skal gøre ved hver undervisningsgang?
8. Er alt kursusmateriale (fx filer, quizzer, diskussioner, links, opgaver) tilgængeligt fra modulsiden?

Kursusinformation skal være med i Absalon


VED BRUG AF SIDER
Ved at organisere indholdet i moduler med overskrifter og sider (pages), kan du skabe overblik og informere dine studerende om, hvordan du forventer at de bruger materialerne.

På siderne kan du skrive tekst, indsætte videoer, og tilføje filer og links til andet materiale.

Vi anbefaler at du opbygger kursets sider på følgende måde:
9. Konkrete læringsmål for emnet.
10. Henvisning til relevante materialer.
11. Anden forberedelse, samt lærings­aktiviteter.
12. Desuden kan du lægge slides op til de studerende.

Kursusinformation skal være med i Absalon


FILER
Kursusmaterialer uploades i Filer (Files).
• Overholder kursusmaterialerne KU’s regler for copyright? Vejledning: https://tinyurl.com/ya6gykvc
• Er filer navngivet, så de er meningsfulde for de studerende? fx: SAU/Forelæsning_emne_underviser_dato
• Er filbiblioteket (Filer / Files) opbygget efter samme struktur som modulsiden?
•  Er det kun relevant og opdateret materiale, der møder dine studerende i kursusrummet? Er forældede filer slettet, eller skjult for de studerende i filområdet?



SYNLIGHED
Ikon Student view • Er alt kursusmateriale publiceret, så det er synligt for de studerende? Brug ”Visning for studerende”, som du finder øverst til højre. 
• Har du skjult de elementer i kursusmenuen i venstre side, som de studerende ikke skal kunne se og åbne?
• Er alle datoer korrekte, virker alle links og peger de på det rigtige materiale (særligt ved kopierede kursusrum)?
Brug ”Valider links i fagrum” (Validate Links in Content), som afslører manglende opdateringer af links. Du finder den under “Indstillinger” (Settings).


KURSUSRUM MED FLERE UNDERVISERE SKAL KOORDINERES
Er der flere undervisere på et kursus er det vigtigt, at brugen af Absalon er konsekvent. På større kurser har den kursusansvarlige (jf. funktionsbeskrivelsen) ansvaret for at koordinere dette.

• Er der lavet aftaler blandt underviserne om kursets opbygning og strukturerende princip?
• Er der lavet aftaler blandt underviserne om kommunikation til de studerende?
• Fremstår kurset som et samlet forløb, der er overskueligt for de studerende? Er der sammenhæng mellem delene?