12 August 2020

Hvad savnede de studerende mest mens campus var lukket?

En analyse af respondenternes svar på spørgsmålet ”hvad savner du fra undervisning på campus?” afslørede flere dominante temaer, som hver dækker over elementer af deres normale undervisning som de savner under campus nedlukningen. I denne artikel fokuserer vi på fire af dem, nemlig: social kontakt, aktiverende undervisning, struktur og variation.

Udgangspunktet for denne artikel er data som blev indsamlet blot 2-3 uger efter lockdown, så den situation studerende beskriver er helt ny, og for mange inklusive undervisere, er det en drastisk omvæltning af hverdagen.

 

Social kontakt

Måske er det ikke så overraskende, at Interaktion med medstuderende dominerer de studerendes afsavn. Det gælder både det sociale aspekt i form af at omgås venner, men også det faglige aspekt i forhold til samarbejde om læsning, løsning af opgaver, og det, at have faglige diskussioner med medstuderende. ”Det er motiverende at se og være sammen med andre der studerer og fordyber sig i fagligt stof”, og hele den vibe der er i studielivet på campus, skaber motivation for den enkelte til at studere. Når livet på og omkring campus forsvinder, oplever flere at de mangler motivation til at studere. Flere betragter Corona-nedlukning som selvstudium og har svært ved at motivere sig selv til den form for undervisning.

I forlængelse af manglende studieliv nævnes interaktion med undervisere, som et væsentligt afsavn. Både i forhold til at stille de små, uformelle spørgsmål ”at kunne tale med hold kammarater og lærer, især i pauserne om småting man måske ville have uddybet…”, men også at opnå sparring i forhold til opgaver. Det er fint at man kan skrive en mail med spørgsmål, men der går typisk et par dage førend der kommer svar.

Tilsvarende nævnes feedback også i manglende interaktion med eller fra underviser. De studerende savner svar på om de fagligt er med, og om de har forstået stoffet korrekt.
”Den ekstremt mangelfulde feedback fra underviserne har gjort, at jeg ofte har gjort hverken fra eller til i løbet af dagen, fordi man ikke har anet hvordan landet lå.”

Aktiverende undervisning

Manglende SAU og holdundervisning fylder meget blandt de studerende. Dels er det her de sociale og faglige diskussioner og snakke mellem studerende og/eller undervisere finder sted, men det er også det læringsrum, hvor mange studerende giver udtryk for de får en større læring; ”jeg savner SAU-timer, der giver større læring end forelæsninger.”

Særligt opleves holdundervisning som den mere aktive del af studium, og derfor oplever mange studerende at fjernundervisning ikke fordrer aktiv deltagelse. ”Når man bare sidder derhjemme med sin PC, kan man meget hurtigt blive passiv og deltager ikke lige så aktivt i undervisningen.” eller ”Jeg savner aktiviteter såsom Kahoot (Student Response System), hvor man kan diskutere med ens medstuderende, så ens hjerne begynder at arbejde.”

Det er en god ide at give mulighed for at studerende selv kan teste om de er up-to-date. Introduktion af selvtest med automatiseret feedback kan hjælpe på dette. Derudover er aktive og inddragende undervisningsformater altid en god ide til at styrke læring, da det imødekommer at vi lærer bedst når vi aktivt arbejder med ny viden. Fysisk såvel som online, kan det ske i mindre grupper med tydelige rammer og en god facilitator. Hvis forelæsninger og anden erhvervelse af viden sker asynkront bl.a. ved brug af diverse videoformater, frigives tid til dialog mellem underviser og studerende i det synkrone møde under online holdundervisning.

 

Struktur

På en gang overraskende, og så alligevel ikke, er manglende struktur et gennemgående tema i udtagelserne. Det kan opdeles i to underkategorier; struktur på hverdagen og struktur i undervisning/studium. De studerende mangler en fast struktur i forhold til hjem og skole. Skællet mellem hvor de studerer og læser, og hvor deres ”frirum” er, er midlertidigt forsvundet. Når hverdag og arbejds-/studieliv mudrer sammen, er konsekvensen for nogen at de oplever en manglende motivation til at læse og studere.

”Det er meget motiverende at komme i skole hver dag og opleve forelæsernes motivation for deres stof. Det gør meget, at der er struktur og regelmæssighed i ens hverdag, når man skal møde op og være aktiv, og så fortsætte studieaktiviteten derhjemme. Det er to vidt forskellige miljøer, og det har været svært - og til tid tider uoverskueligt - at skulle varetage alt på egen hånd hjemmefra.”

I forlængelse er fokus også på struktur i undervisning. De studerende savner overblik over deres undervisning. De mangler tydelige planer og skema for hvad der skal ske, hvornår og hvordan. ”Jeg har virkelig manglet overblik - fx bare en mail med mere samlet information om, hvilken undervisning der helt bliver droppet, hvad der bliver gennemført og hvordan mv.”

Det kræver en ekstra indsats, særligt fra undervisere, at motivere de studerende under fjernundervisning. For at undgå at studerende falder fra kan man med fordel strukturere online undervisningen med ugentlige aktiviteter med deadlines.

Variation i undervisningsformater

Tavleundervisning, ren praktisk at se og røre, og det at få demonstreret noget, savnes også blandt de studerende. Men det der nok især dominerer dette aspekt, er den kliniske undervisning, laboratorieundervisning og praktiske øvelser generelt. ”Samarbejdet med medstuderende og undervisere samt den kliniske undervisning, som er alfa omega for uddannelsen til tandlæge.” Den kliniske undervisning fylder ikke overraskende meget for de studerende som på forårssemesteret 2020 hovedsageligt har klinisk undervisning. Dette format er især vanskelig at omlægge til fjernundervisning.

Undervisning generelt nævnes som et afsavn. Ser man bort fra klinisk undervisning, oplever flere studerende stadig mangel på undervisning selv tre uger inde i Corona nedlukning. ”Rent faktisk at få undervisning. Vi har fået overordentlig lidt undervisning lagt om til fjernundervisning, og meget lidt information.”

Link til Lockdown Report pdf
Læs hele undersøgelsen her

Det bratte skift til nødundervisning var ikke blot nyt for de studerende. Også underviserne måtte omstille sig på en helt ny hverdag. Den positive nyhed er at vores survey også viser at størstedelen af de udfordringer, som de studerende oplever, kan afhjælpes med best-practice og velkendte pædagogiske tiltag. Hos COBL udbyder vi en lang række kurser om digital universitetspædagogik, og står parat til at hjælpe dig med at bruge Absalon og andre digitale værktøjer i din undervisning.

Topics