30 March 2020

Sådan bruger du webinar (videokonference) til undervisning

Omlægning af den fysiske undervisning til online formater har fået mange undervisere på SUND til at kigge i retning af webinaret som online undervisningsrum. Det er teknisk overskueligt men hvad kræver det i forhold til forberedelse og afvikling?

UK flag - link to English version English version.

Et webinar som undervisningsrum minder på mange måder om SAU eller forelæsninger – bare i en online udgave. Studerende deltager om et givet emne og der kan holdes et eller flere faglige oplæg efterfulgt af diskussioner eller andre deltagerinvolverende aktiviteter. Fx gruppearbejde, quizzer og tid til spørgsmål.

Et webinar afholdes i et videokonferencesystem og foregår ‘live’; eller synkront, som nogen kalder det. Fordi det er ’live’ kan webinar være et godt alternativ til fysiske møder eller undervisning og også hjælpe til at skabe struktur og holdepunkter i de studerendes hjemmestudier.

Webinar egner sig mindre godt som lange streamede forelæsninger uden mulighed for dialog eller anden interaktion undervejs. Derfor anbefales det at dele forelæsningerne op i mindre bidder á fx 10-15 minutters varighed.

Forberedelserne til et webinar minder om meget om forberedelserne til SAU og studenteraktiverende forelæsninger.

Planlægning (eksempel)

1. Skriv læringsmål og dagsorden for afvikling af webinar.
  2. Vælg hvilket videokonferenceværktøj, du vil bruge (se muligheder nederst).
  3. Test dit tekniske setup fra det sted og med det computer setup du vil bruge. Det skal være i et stille lokale, med en god internetforbindelse. Brug den indbyggede mikrofon i computeren eller et headset, hvis kvalitet fra computerens mikrofon er for ringe. Brug gerne webkamera. Sæt dig hvor du har lys i ansigtet
  4. Opret møderum til webinar og øv dig i afviklingen; fx på en kollega eller studentermedhjælper og overvej om du har brug for en assistent til at stå for teknikken under selve undervisningen, så du kan fokusere på indholdet og dialogen med studerende.
  5. Justér teknisk setup.
  6. Sæt link til webinar op i Absalon sammen med læringsmål og dagsorden til de studerende. På den måde får de studerende et klart billede af webinarets struktur. Er der fx mulighed for at stille spørgsmål og diskutere, arbejde i grupper eller skal de kun lytte og tage noter? Skal de have forberedt sig inden, ved fx at læse artikler, kapitler, se video eller besvare quizzer?
  7. Beslut om du vil optage webinaret og hvis ja, hvorfor? Og hvordan vil du distribuere det? Og til hvem?

Afvikling (eksempel på varierede undervisningsaktiviteter)

1. Byd velkommen og beskriv retningslinjer for webinaret. Fx at studerende skal ’mute’ mikrofoner og slå kamera fra, hvis der er problemer med lydkvaliteten. Og hvordan gør man, hvis man har spørgsmål eller der er diskussioner? Informer de studerende, hvis webinar optages og om, hvordan det deles efterfølgende.
  2. Introducer dagsorden
  3. Faglig præsentation. Del din skærm med f.eks. PowerPoints og/eller pre-produceret video/audio.
  4. Besvar udvalgte spørgsmål fra liste af spørgsmål stillet via chatfunktionen eller som audio/video. Afhængigt af antal studerende.
  5. Opdel studerende i mindre grupper, “Breakout rooms” kaldes det i nogle videokonferencesystemer. Her kan de studerende diskutere i lidt mindre fora, så de enkelte kommer lettere til orde og er i kontakt med medstuderende.
  6. Opsamling på gruppearbejde.
  7. Faglig præsentation. Del din skærm med f.eks. PowerPoints og pre-produceret video.
  8. Quiz til studerende via Student Response System, fx ShakeSpaek eller Socrative.
  9. Afrund dagens webinar, evt. sidste spørgsmål fra studerende? Og oplæg til næste gang.

Webinar kan både bruges til store og små hold og fx også til studenterpræsentationer, vejledning og feedback på opgaver samt til mere uformelle spørgetimer. Og så er det ret let at invitere eksterne eksperter eller interessenter til at deltage med et oplæg fra distancen - eller til at deltage i en diskussion.

Hvilket videokonferencesystem er bedst?

Københavns Universitet har licens til flere videokonferencesystemer, blandt andet Zoom, der tilbyder skærmdeling, chatfunktion, mulighed for at gruppeinddele og at dele video og lyd med større grupper. Herudover har KU også til Skype for Business og Microsoft Teams, som begge er integreret i Outlook, hvis man opgraderer sin Officepakke til Office 365. Vær særligt opmærksom på, at Skype for Business egner sig bedst til mindre grupper mens Zoom og Teams kan bruges til op mod 300 studerende.

Herudover er der i Absalon indbygget et værktøj, der hedder Big Blue Button, BBB, men det anbefales ikke for nuværende.

Find inspiration til didaktiske principper og praktiske guides til fjernundervisning og KUs videokonferencesystmer.

Kontakt Centre for Online and Blended Learning for mere information og hjælp til teknisk setup og didaktiske overvejelser. Send en mail til: absalon@sund.ku.dk