8 January 2020

Fjernundervisning og streaming - Region Sjælland-sporet

Siden Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på KU og Region Sjælland i september 2019 begyndte at udrulle et Region Sjælland-spor for 24 ekstra studerende hvert semester på kandidatuddannelsen i medicin, har COBL bidraget med inspiration og sparring med undervisere omkring den pædagogisk didaktiske anvendelse af streaming og videokonference mens SUND AV og IT har stået for den tekniske afvikling.

Som en første fase har studerende på 5. og 6. semester KA Medicin kunnet følge forelæsninger, der afholdes på Panum, som fjernundervisning ved livestreaming men fra foråret og i videre frem rulles ydereligere semestre ud.

Erfaringer, i forhold til drift og til studerendes brug og oplevelse af streaming, fra første fase er beskrevet i rapport ”Streaming i KA Medicin”, udarbejdet af COBL. I rapporten kan man også læse om udfordringer og identificerede behov for forbedringer.

Hovedkonklusionerne fra rapporten lyder:

  • 82% af de studerende har set mindst en livestreamet forelæsning eller en arkiveret optagelse af denne.
  • 80% oplever, at de får enten mere eller lige så meget ud af at følge en forelæsning via skærmen, som hvis de er i auditoriet.
  • De studerende er glade for den fleksibilitet, som streaming giver: 1) mulighed for at følge forelæsninger, som de ellers ikke har mulighed for at deltage i, 2) at gense svære passager og 3) dele en lang forelæsning op så den kan ses i mindre dele.
  • På den negative side tæller, at der i starten af semestret var nogle optagelser, som ikke lykkedes (men det er stabilt nu).
  • Færre fremmødte til forelæsninger på campus kan påvirke aktivitet og det sociale liv.
  • Nogle studerende efterspørger en chat-funktion, så de kan deltage aktivt også fra distancen.

 Decorative

COBL ser et stort potentiale i at benytte indsatsen omkring Region Sjælland sporet til både at forbedre brugeroplevelsen – altså det de studerende ser og hører, når de ser en forelæsning fra distancen og til at gå i dialog med kursusansvarlige og undervisere omkring udvikling af nye formater for forelæsninger, der i højere grad end nu udnytter de digitale muligheder for engagerende interaktive formater.

Fx vil nogle forelæsningsrækker egne sig til at blive omlagt til blendede formater, hvor man producerer kortere videoforelæsninger af en højere kvalitet og kombinerer dem med læringsaktiviteter, som fx quizzer og diskussioner.

Decorative

COBL har foretaget en serie af beregninger, der fx viser, at en omlægning fra 64 livestreamede forelæsning til et blendet format med 30 tilstedeværelses forelæsninger og 30 e-lessons (videoer + online aktiviteter) tjener sig ind over fem semestre, som det kan ses i figuren xx nedenfor, hvor det samlede tidsforbrug for livestreamet format er opgjort til 1.968 mens det for det blendede format (e-lesson) lander på 1864 timer.

Decorative

Dialogen omkring kursusudvikling er allerede i gang. I første omgang på Gynækologi og Obstetrik, der som pilotprojekt vil blive re-designet og fx bliver 10 af kursets forelæsninger til 29 korte videoforelæsninger, inklusive quizzer, mens case-undervisning bibeholdes som fremmødeundervisning.