28 July 2019

SUND undervisere sparer tid og løfter kvalitet med video-eksperthjælp ved hånden

Professor Bente Gammelgaard var en af de første til at bruge COBL’s tilbud om brug af video-redigeringssuite med sidemandsoplæring fra videoproducer. Det var en stor hjælp, fortæller hun.

Professor Bente GammelgaardProfessor Bente Gammelgaard i midten sammen med studerende på øvelseskurset farmaceutisk analytisk kemi

”Jonas sad ved siden af mig, så jeg kunne bare spørge hver gang, der var noget, jeg ikke kunne finde ud af. Og det er en af de ting jeg rigtig godt kan lide ved det her set-up,” fortæller Professor Bente Gammelgaard og referer til COBLs videoproducer Jonas Nilaus Vilhelmsen og COBLs videosuite, indrettet i et kontor i COBLs lokaler på Center for Sundhed og Samfund.

Undervisere kan booke tid i redigeringssuiten og arbejde side om side med en af centrets videoproducere. På den måde har underviser kort vej til hjælp og videoproduceren kan løse egne opgaver på samme tid.

”Det, at man kan sidde hos COBL og få hjælp fungerer rigtig godt, fordi der er nogen, der kan hjælpe en lige ved siden af, lige på det tidspunkt og i det omfang, du har brug for, frem for at man skal på et kursus, hvor man risikerer at glemmer det meste, inden man skal bruge det,” forklarer Bente Gammelgaard.

Det er ikke første gang, Bente Gammelgaard, der underviser i kurset farmaceutisk analytisk kemi på Pharmaschool, Institut for Famaci, producerer video til undervisningsbrug, men resultatet bliver bedre med lidt professionel hjælp, erfarede hun, da man besluttede at producere en video, der skulle vise, hvordan et analytisk udstyr fungerer i forbindelse undervisningen på kurset i farmaceutisk analytisk kemi.

Løfter kvalitet på undervisningsmaterialer

”Vi fik vi hjælp fra en videoproducer fra COBL til selve optagelsen, fordi vi gerne vil have en høj kvalitet, ” fortæller Bente Gammelgaard om tankerne bag udviklingen af videoen ” Hvordan man opsætter en metode på HPLC-udstyret og analyserer en prøve”.

Bente Gammelgaard skrev selv drejebogen og indtalte speak på COBLs udstyr, fordi hendes egen mikrofon har en dårlig lyd. En af de unge undervisere, Freja Grønbæk-Thorsen, på kursetdemonstrerede udstyret og COBLs videoproducer filmede. Og så var der lige det der med redigeringen…

”… da Jonas spurgte, om jeg selv ville lære at redigere, tænkte jeg, at det ville jeg gerne, så jeg selv kan producere undervisningsvideoer i ordentlig kvalitet fremover,” fortæller Bente Gammelgaard og tilføjer at det var meget lærerigt men også en svær opgave, fordi der både var mange optagelser, screen-cast sekvenser, billeder og så speaken, der skulle klippes sammen til én video.

”Jeg kunne godt være startet med noget, der var nemmere end det, men nu var jeg i gang, men jeg var aldrig kommet igennem det, hvis jeg ikke havde siddet inde hos COBL,” mindes hun men det har ikke taget modet fra hende.

Se Bente Gammelgaards video: ”Hvordan man opsætter en metode på HPLC-udstyret og analyserer en prøve”, der illustrerer sammenhængen mellem de enkelte dele af udstyret og hvordan man klargør udstyret inden anvendelsen.

”Efter sommerferien skal jeg i gang med at producere flere videoer, som beskriver dele af teorien til øvelseskurset.” Og forhåbentlig bliver det lettere næste gang.

Find dit system og få fart på produktionen

Formatet for de nye videoer bliver baseret på screencast fremfor på optagelser on location.

Hendes egen metode er først at finde ud af, hvad video skal indeholde, dernæst skriver hun manuskript som en ordret speak ”for at jeg ikke kommer til at vrøvle”, som hun siger. Herefter indtaler hun speak og optager videoen som en screen-cast, der viser det, der sker på skærmen. Og så kommer til sidst redigeringen.

”Man kan bruge rigtig meget tid til at ”fedte” med overgange, men det er klart, at når man har fundet et system, er det ret hurtigt,” fortæller hun.

Nogle undervisere optager hele videoen i en arbejdsgang, fordi de er gode til at indtale samtidig med, at de viser, hvad der sker i billedet, fortæller Bente Gammelgaard. Og der ér flere måder at gøre det på ”men det er altså ikke bare liiiige,”. Derfor kontakter hun nok også COBL igen efter sommerferien.

”Det er ikke fordi, det er så vanskeligt, men hvis man ikke arbejder med programmerne hver dag, glemmer man det let. Derfor er det rigtig fedt, at man kan ringe eller komme forbi COBL og få hurtig hjælp til, hvordan det er man gør,” siger hun.