28 July 2019

Skru ned for støjen fra sociale medier og op for din egen digitale ”backchannel”

Forskning har vist, at undervisningsrettede digitale ”backchannels” hjælper studerende til at fokusere på emnet og til at deltage mere aktivt under forelæsninger. Professor MSO, Biomedicinsk Institut, Nicole Schmitt er enig.

Nicole Smitt fortæller om backchannels

Gennem de seneste år har både tilsigtede og utilsigtede onlinekanaler som fx Facebook fyldt mere og mere og bliver ofte opfattet som forstyrrende kanaler under forelæsningerne. Men bruger man dem tilsigtet, kan de ifølge Nicole Schmitt imødekomme flere pædagogiske udfordringer.

“Hvad betyder viskositet”, lyder et af spørgsmålene fra en anonym studerende fra kurset i humanbiologi. Spørgsmålet bliver stillet online via kursets ”backchannel” under en forelæsning og er, ifølge Nicole Schmitt bare ét ud af en række eksempler på et ”dumt” spørgsmål, der aldrig ville være blevet stillet, hvis det ikke havde været for den parallelle digitale kanal, Nicole Schmitt har sat op til at køre synkront med hendes forelæsninger.

Forskningen viser, ifølge referencer på Wikipedia, at ”backchannels” ”hjælper deltagerne (de studerende, red.) til at føle sig som bidragende medlemmer fremfor passive følgere og det får dem til at føle sig mere sociale.”. Og det har ifølge Nicole Schmitt en række pædagogiske fordele.


Løser flere pædagogiske udfordringer på én gang

”Det, der i første omgang fik mig til at begynde med at bruge ”backchannel” var, at det ofte var de samme få studerende, der både stillede spørgsmål og svarede på spørgsmål under forelæsningerne.”, siger Nicole Schmitt.
Brugen af ”backchannel” på humanbiologi viser, at det kan skabe en bedre relation til de studerende og får dem til at føle sig trygge i læringsrummet, så de tør mere end de plejer.
”Jeg oplever, at de studerende nu stiller de spørgsmål, de normalt ikke turde stille, fordi de var bange for at lyde dumme, eller fordi de var introverte og ikke havde modet til at stille spørgsmål i store forsamlinger.”, fortæller Nicole.

En anden udfordring handler om timing. Fordi de studerende nu kan stille spørgsmål digitalt via kursets ”backchannel”, kan de også stille spørgsmål, selv når Nicole allerede er videre med emnet.

En sidste udfordring som ”backchannel” hjælper til at løse er, at det jo også af praktiske årsager langt fra er alle 200 studerende, der kan nå at stille spørgsmål under en forelæsning. ”Backchannel” giver plads til at alle kan komme til orde.

”Jeg samler enten spørgsmålene op i slutningen af forelæsningen, gemmer dem til næste forelæsning eller til næste holdundervisning”, siger Nicole Schmitt, der sender en udskrift af spørgsmålene videre til relevante undervisere på de hold, som hun ikke selv underviser.


Backchannel afslører niveauforskelle og huller i viden

Både forudsætninger og niveau blandt de cirka 200 studerende til Nicoles forelæsninger varierer meget, blandt andet fordi de kommer fra fire forskellige studieretninger: Sundhed & Informatik, Medicin & Teknologi, Folkesundhed, Kvantitativ Biologi & Sygdomsmodellering og både fra første og tredje semester.

Forskellen i niveau bliver hurtig tydelig, fordi flere nu tør komme til orde og stille de ”dumme” spørgsmål, via kursets ”backchannel”. På den måde kan Nicole let finde ud af, hvor niveauet er og hvilke huller i de studerendes viden, der er behov for at dække.
”Spørgsmålene fra de studerende afslørede, at nogle studerende manglede viden indenfor meget basale ting. Derfor er jeg nu fx begyndt at finde undervisningsvideoer, som jeg lægger ud via Absalon for at sikre, at de studerende har adgang til nødvendig viden,” siger hun og tilføjer, at hun på den måde undgår at bruge tid på de helt basale ting under forelæsningerne. Men kunne de studerende ikke selv søge sig frem til manglende viden? Jo, men Nicole foretrækker selv at bruge tiden på at finde materialer af høj kvalitet fremfor at de studerende måske finder noget, der ikke rammer helt præcist.

Sådan gør du

For at få de studerende i gang med at bruge kanalen introducerer Nicole den i begyndelsen af forelæsningen. Blandt andet stiller hun et spørgsmål, som alle skal diskutere med sidemanden og svare på med det samme – via kanalen. De studerende kan enten logge på via en QR kode eller via en url. Spørgsmålet er let, så de studerende oplever, at de allerede ved rigtig meget om et givent emne. Fx vitaminer.

”Jeg begyndte med at spørge dem ”Hvad ved I om vitaminer?” Alle kan svare et eller andet på det spørgsmål, så det giver dem selvtillid, skaber variation i forelæsningen – og samtidig får de logget på kanalen.

Men hvordan kommer man i gang ved at udvikle en ”backchannel” til sit kursus? Opskriften er enkel:

Før forelæsning

  • Opsæt backchannel
    - fx i Absalon (Canvas) chat, hvis det er ok at de studerende fremtræder med navn eller fx Padlet, hvis man ønsker, at de studerende skal være anonyme.

I begyndelsen af forelæsning

  • Introducer og bed studerende logge på med QR kode eller link
  • Fortæl simple regler om netikette og anonymitet/ikke anonymitet
  • Fortæl, at spørgsmål vil blive vist på auditoriets skærm

Efter forelæsning

  • Moderér spørgsmål, fx i et PDF udtræk fra ”backchannel”
  • Luk “backchannel”
  • Post spørgsmål på Absalon
  • Send spørgsmål til relevante (med)undervisere

På kurset humanbiologi stiller cirka 10% af de studerende spørgsmål via kursets ”backchannel”. Og selvom det måske ikke lyder af meget, er Nicole ganske tilfreds og mener at den digitale kanal giver hende en chance for at holde nogle af de studerende hos sig, som hun måske ellers ville tabe til sociale medier.
”Ved at tilbyde noget andet, kan jeg holde dem til emnet. Og hver eneste studerende jeg kan fastholde til emnet og forelæsningen, er godt.”, siger Nicole Schmitt.

Opret en ”backchannel” med, fx:

Absalon Chat 

Absalon indeholder en chat-funktion, som giver mulighed for at stille tekstbaserede spørgsmål diskutere mellem studerende og undervisere på et kursus. Fordelen ved at bruge dette værktøj er, at det er nemt at bruge, alle har allerede login, navne identificeres automatisk i chatten og chatten bliver gemt. Se evt. Canvas chat-guides for mere information.

Padlet

Padlet er en virtuelt online opslagstavle, som kan bruges til at dele forskellige typer indhold, fx spørgsmål til forelæsningen og kan enten lukkes til en gruppe eller gøres offentligt tilgængelig. De studerende kan være anonyme. På Padlets hjemmeside kan du oprette en gratis licens med visse begrænsninger og KU råder over et begrænset antal gratis licenser, som kan hentes via KU IT self service (kræver KU login, søg på 'padlet'), hvis du har brug for mere end et par enkelte online opslagstavler.

Kontakt Centre for Online and Blended Learning, hvis du vil høre mere eller har brug for hjælp til at komme i gang.

Topics