11 January 2019

Når engagement og overblik lyser ud af Absalon

Kursusleder Katerina Tritsaris

Kursus i medicinsk celle- og vævsbiologi er et stort kursus med omkring 50 undervisere og over 300 studerende fra uddannelserne i medicin og molekylær biomedicin. Kursusleder Katerina Tritsaris har lige siden hun trådte til, lagt stor vægt på at skabe et overskueligt kursusrum, der fungerer som et helt centralt omdrejningspunkt for kurset. Og det giver bonus hos de studerende: ”Vi har fornemmelsen af, at Katerina har gjort et stort arbejde ud af, at gøre kursusrummet så godt som muligt. Der er et stort engagement og ønske om at lære fra sig, hvilket afspejler sig i kursusrummet. Vi kan se af kursusrummet, at Katerinas klare idé om, hvad det er kurset består af, sætter hende i stand til at inddele det i mindre bestanddele, der gør det lettere for os at navigere rundt i,” forklarer Balthazar Malmkjær Hoffmann og Magnus Alexander Gibson, studerende på medicinsk celle- og vævsbiologi, i efteråret 2018.

På trods af kursets omfang har Katerina, sammen med et par andre centrale undervisere, besluttet, at hver eneste undervisningsgang – om det er forelæsning eller holdundervisning (SAU) – har sin egen side, hvor alt relevant materiale er samlet. ”Jeg synes ikke, at de studerende skal bruge kræfter på at finde ud af, hvad det er, de skal læse, hvad der er læringsmålene og hvordan de skal forberede sig på de timer, de skal gå til. Det skal være så overskueligt som muligt for de studerende, således at de kan bruge kræfterne på det der reelt er interessant – nemlig at studere,” fortæller hun.

Forelæsning nr. 15 ud af 51
SAU 6 ud af 35

Men hvordan er det muligt at udvikle og fastholde den stramme struktur i et kursusrum med 50 undervisere, 51 forelæsninger og 35 SAU-timer? Ifølge Katerina begyndte udviklingen, da hun blev kursusleder. ”Da jeg blev kursusleder, deltog jeg i et kort seminar hos Centre for Online and Blended Learning sammen med to af mine undervisere og allerede på det seminar blev vi enige om at opbygge kurset med moduler og sider, og at alt information skal ligge på de her sider. På den måde fik vi opbygget et kursus, hvor der er en sammenhæng og alt er opbygget på samme måde.”

Nu hvor det primært handler om at vedligeholde kursusrummet, er der kun to personer, der arbejder med moduler og sider i kursets Absalon-rum. ”Jo flere, der er inde over, jo større risiko for fejl, så derfor vil jeg egentlig helst have, at der er så få der piller ved det som muligt. Det eneste underviserne gør er, at de lægger deres forelæsningsslides op. Og der kan jeg jo se, at selv det kan gå galt, når man kommer til at åbne eller lukke for noget,” forklarer Katerina.

Den stramme styring er noget de to studerende, Balthazar og Magnus, bemærker. ”Den konsistente opbygning gør, at det er lettere at finde den relevante information. Vi oplever, at al den information, der findes på siderne i kursusrummet, er relevant for alle studerende. Således findes der ikke power-points, som den enkelte underviser bruger til at undervise sine hold med til holdundervisning, eller tidligere forelæseres forelæsningsslides, som ikke længere bruges til at undervise ud fra. Sat på spidsen oplever vi en gang imellem, at kursusrummene for andre fag mest minder om et forsøg på at finde al tilgængelig information om et emne i stedet for at finde den relevante information.”

Selvom de studerende er glade, læner Katerina Tritsaris sig ikke tilbage. I øjeblikket har hun fokus på at videreudvikle en række prætest, som de studerende kan tage inden SAU-timerne for at teste, om de har nogenlunde styr på emnet inden de går til undervisning. ”Det jeg kan se i evalueringerne er, at flere og flere er glade for at anvende testene. Her i foråret, vil vi derfor køre et forsøg, hvor jeg og et par andre undervisere tager fat i at inkludere resultaterne af de her test i undervisningen. Dels vil vi opfordre de studerende til at tage testene, og inden de møder op kigge på resultatet. På den måde kan vi bringe emner op, som vi kan se, bliver misforstået. Det var egentlig tanken fra starten med de her test, men vi er jo pressede på tid, så nu kører vi først en pilot, og så kan vi se, hvordan det går, og så siden hen brede det ud til alle underviserne.”

Topics