28 July 2019

Samarbejde om digitalt undervisningsmateriale sikrer ensartethed og løfter kvalitet

Da fagsøjlen for infektionsmedicin besluttede at samarbejde om fælles undervisningsmateriale var det for at ensarte undervisning og løfte kvalitet, fortæller ordførende professor Jens Lundgren.

Professor Jens Lundgren

Når de studerende på medicin 6. semester bachelor møder op til undervisning på kursus i infektionsmedicin efter sommerferien, bliver de mødt med andre forventninger end tidligere årgange. Hen over semestret skal de selv sætte sig ind i fagets 18 områder ved at se 18 undervisningsvideoer og besvare en række formative quizzer. Formålet er, ifølge ordførende professor Jens Lundgren, at de lærer sig grundstoffet, inden de kommer til de 18 tilhørende forelæsninger indenfor det infektionsmedicinske speciale. Baggrunden er tidsmangel.

”Vi må konstatere, at den afsatte tid ikke tillader en tilfredsstillende og dækkende undervisning. Derfor er målet med udviklingen af nyt undervisningsmateriale, at de studerende møder bedre forberedte og underviserne ikke skal bruge tid på det basale”, siger Jens Lundgren, der også har udnyttet udviklingen af i alt 18 undervisningsvideoer og quizzer til at styrke samarbejdet mellem fagsøjlens underviserne.

Samarbejde tager tid men løfter kvalitet

Forud for at de studerende fra semesterstart kan læne sig tilbage og trykke ”play”, ligger et stort men værdifuldt arbejde for fagsøjlens undervisere.

”Det hele begyndte på et fagsøjlemøde i januar, hvor alle, der skulle være med til uddannelsen, var samlet i ét rum og Anne Kirkegaard (Instructional Designer fra Centre for Online and Blended Learning, COBL, red.) meget præcist og professionelt instruerede i, hvad den enkelte skulle gøre og hvornår, så man kunne få materialet klar til tiden,” siger Jens Lundgren.

Herefter blev underviserne ikke alene ”tvunget” til at afsætte tid til at samarbejde men også til at dedikere sig til et ensartet format for undervisningsmateriale, arbejde parallelt, review’e hinandens materiale og overholde deadlines. Og det lykkedes. Alle videoer undtagen én var færdige inden sommerferien.

”Det er jo fuldstændig fantastisk,” konstaterer Jens Lundgren og tilføjer, at det er en enorm værdifuld proces for underviserne fra fagsøjlen at samarbejde om undervisningsmateriale.

”Det er dér, du kommer til at tale om læringsmål og indhold i undervisningen. Og jeg mener sådan set, at det her er noget alle fagsøjlerne burde gøre for at sikre ensartethed og løfte kvalitet,” siger han også selvom nogle undervisere syntes det var svært og blev nødt til at arbejde med egne udfordringer i forhold til tidsforbrug, indhold i forelæsningen, det at skulle skrive et manuskript til videoen, udarbejde quizzer eller at det føltes kejtet at skulle stå foran et kamera og læse op fra en teleprompter.

Det hele begyndte med udvikling af curriculum…

Forud for udviklingen af undervisningsmaterialet var Jens Lundgren tiltrådt som ordførende professor i 2016, hvor han blev opmærksom på, at undervisningen ikke var koordineret på tværs af de tre hospitaler, Herlev, Hvidovre og Rigshospitalet, hvor undervisningen foregår.

”Jeg kunne jeg se, at der ikke var en ensartet måde at forelæse på tværs af matriklerne, så vi var ikke sikre på, om de studerende fik den samme undervisning uanset, hvor de var,” husker han og arbejdet begyndte derfor med at udvikle fælles beskrivelse af curriculum og fælles læringsmål for at sikre, at underviserne ikke dykker ned i et nicheområde, som lige de interesserer sig for men ikke er noget miljøet har defineret sammen.

”Det er ikke den enkelte, der skal definere læringsmål, men et miljø. Vi skal være enige om, hvad de studerende i hvert fald skal kunne. Det er ikke fordi, vi skal mikrostyre, men vi skal være enige om læringsmålene,” siger Jens Lundgren.

Men hvorfor endte det lige med videoer og quizzer som format?

Nye digitale kommunikationsformer og læringsprocesser

Troen på, at det nok skal lade sig gøre, bygger Jens Lundgren blandt andet på erfaring med, at kommunikationsform og læringsprocesser har ændret sig gennem tiderne, hvor de unge nu særlig bruger videomediet og andre digitale værktøjer. Det har på mange kurser vist sig som et meget effektivt supplement til tilstedeværelsesundervisning, så hvorfor ikke også på det infektionsmedicinske speciale, hvor man, ifølge Jens Lundgren, har urimelig lidt tid til at uddanne de lægestuderende i et område, der fylder overordentlig meget af den samlede medicinske lærebog – medicinsk kompendium.

”Elektronisk kommunikation er jo enorm effektiv. Det ved jeg fx fra andre e-læringskurser, som vi har udviklet sammen med WHO og med Centre for Online and Blended Learning som produktionshold og sparringspartner,” siger Jens Lundgren.

Det betyder også noget for kvaliteten og motivationen, at de studerende har adgang til undervisningsmateriale, der jævnligt bliver opdateret, som det netop er muligt med videoer, men ikke med traditionel litteratur.

”Det er ikke længere tilstrækkeligt at basere undervisning på lærebøger, der udkommer hver femte eller syvende år, hvis vi skal uddanne i state-of-the-art i 2019 indenfor et felt, som er så stort og hvor udviklingen går så hurtigt som indenfor infektionsmedicin.”

Men er det ikke en meget stor indsats at udvikle digitalt undervisningsmateriale?

Bedre uddannede studerende

”Undervisning bliver aldrig godt nok. Den kan altid blive bedre. Og nu prøver vi den her metode,” siger Jens Lundgren, der håber at de studerende vil tage godt i mod den nye undervisningsform og ikke lægger skjul på, at han gerne skruer ambitionerne for god undervisning i vejret.

”Vores ambition er, at de studerende bliver endnu bedre uddannet, end de er nu.”.

Og nu da det store arbejde er gjort, ser Jens Lundgren også gerne, at materialet bliver brugt af en bredere målgruppe end de medicinstuderende på 6. semester.

”Målgruppen er vores studerende på 6. semester bachelor men indholdet tror jeg sørme at mange andre lægestuderende og læger vil have god gavn af at se igennem, for hvis man ikke har faget under huden hver dag så taber du kompetence og viden,” siger han.

Derfor er planen også at alle videoerne vil blive delt på YouTube eller KUs kommende ny åbne platform for undervisningsmaterialer.

Topics