15 January 2019

ABC læringsdesign giver overblik og inspirerer til aktiverende undervisning

Ifølge studieleder Peter Holm fra veterinærstudiet og kursusansvarlig Camilla Foged fra Institut for Farmaci er ny ABC-metode yderst effektiv både til studie- og kursusplanlægning. Metoden er visuel, hands-on, tager kun 90 minutter og faciliteres af Centre for Online and Blended Learning.

Decorative
ABC-workshop faciliteret af Centre for Online and Blended Learning

”ABC-metoden er et fantastisk godt redskab at samarbejde om, fordi det på en gang er meget visuelt, konkret og stramt styret i skarpt inddelte tidsintervaller og med meget præcise oplæg til diskussion,” fortæller studieleder fra veterinærstudiet, Peter Holm.

Centre for Online and Blended Learning har siden 2018 faciliteret ABC (Arena Blended Connected)-workshops, der oprindelig er udviklet af University College London, for omkring 200 undervisere på KU. I løbet af workshoppens 90 minutter, arbejder deltagerne i grupper på maksimum fem personer og ideelt set med en studerende og en it-pædagog med på holdet. I bedste designer-stil arbejder man med farvede kort, papir, blyanter, ”elefantsnot”, sølv og guldstjerner og kommer gradvist mere og mere i detaljen med at planlægge kursets ”student journey”.

På veterinærstudiet blev workshoppen afholdt for knap 45 deltagere, primært kursusansvarlige og som del af semesterplanlægning i forbindelse med den nye studieordning. Metoden er ellers primært udviklet til læringsdesign på et enkelt kursus, fx som man brugte metoden på ABC-workshop under udviklingen af den helt nye masteruddannelse Advanced Pharmaceutics.

Fra den workshop fremhæver kursusansvarlige Camilla Foged særligt, at hun, hendes to kolleger og de to studerende der deltog, særligt blev inspireret til at aktivere de studerende helt fra start.

”Normalt vil vi begynde kurset med en række forelæsninger for at give de studerende noget viden at arbejde med men, allerede under workshoppen skiftede vi kurs og besluttede at de studerende skulle i gang med gruppearbejde helt fra start. Det skulle vise sig at være en god ide,” fortæller hun.

Men lad os vende tilbage til Peter Holm og perspektiverne for studieplanlægningen.

Den visuelle tilgang skaber overblik

”Jeg synes, at det er et rigtig godt værktøj til at skabe overblik over en opgave med høj kompleksitet og det var en nem måde at få et overblik over studiernes elementer, fx eksamen, øvelser og forelæsninger der alle skal gå op i en højere enhed, når man planlægger et helt studie” siger Peter Holm.

Værktøjets visuelle, spil-lignende look går hånd i hånd med en stram styring af, hvad deltagerne skal diskutere og hvor længe. Metoden, der læner sig op ad ”rapid prototyping”, hvor man udvikler, afprøver og kommunikerer idéer og koncepter på en testversion af et produkt, bidrager til, at gruppemedlemmerne let kan dele tanker og ideer og at man kommer igennem alle diskussionspunkter, fordi man bliver drevet videre af en facilitator.

Decorative
Folk stod op, selv på bordene, og diskuterede mere og mere engageret, jo længere workshoppens 90 minutter skred frem

”Metoden skabte en meget konstruktiv og livlig diskussion og folk syntes, at det var meningsfyldt og kunne virkelig godt lide gruppearbejdet. Derfor var det godt, det var det virkelig,” siger Peter Holm og tilføjer, at der jo også kom et produkt ud af det.

Produktet bestod af 10 storyboards fyldt med ideer til nye semesterplaner, ét fra hver af de fem grupper på henholdsvis bachelor og kandidatuddannelsen. Udover at arbejdsgrupperne nu vil drøfte og inddrage ideerne i deres videre arbejde med de nye studieordninger, håber Peter Holm også, at de kursusansvarlige vil gribe fat i koncept, når de på et tidspunkt skal redesigne eksisterende kurser eller planlægge nye kurser helt fra grunden.
Og så er vi tilbage ved udviklingen af den nye master i Advanced Pharmaceutics.

Inspiration til mere aktiverende undervisning

For kursusansvarlig Camilla Foged er det først og fremmest ABC-metodens farvede kort, der hver symboliserer en undervisningsmetode – videnstilegnelse, produktion, undersøgelse, diskussion, øvelse, og samarbejde - der står tilbage som den klareste inspiration for hende, efter at hun, sammen med to undervisere og to studerende, gennemførte en ABC-workshop i forbindelse med udviklingen af den nye master.

”Det var det meget visuelle arbejde med de farvede kort, som vi brugte til at lave vores storyboard, der gav os et utrolig godt overblik over hele kurset. Det hjalp os til at få overskud og tænke anderledes og også til at sikre, at vi havde det samme billede af kurset,” forklarer Camilla Foged.

Derudover skærpede workshoppen også gruppens opmærksomhed på, at de kan udnytte mange flere forskellige undervisningsmetoder, der dels kan skabe variation men også bidrage til, at de studerende bliver mere aktive i undervisningen og tager mere ansvar.

Decorative
Storyboard over det nye masterkursus Advanced Pharmaceutics

”Vi besluttede på workshoppen at bede de studerende om at lave en tre-siders synopsis helt i starten af kurset. Det har betydet, at vi har fået deres indsats og arbejdsbyrde fordelt meget bedre i stedet med at begynde med en meget tung forelæsningsdel,” fortæller Camilla Foged og understreger: ”De blev simpelthen aktiveret lige fra dag ét”.

ABC-workshoppen inspirerede også gruppen til at tage hul på at arbejde med læringsmetoden flipped classroom, hvor de studerende skulle se en video-forelæsning, gennemførte en quiz og besvare et åbent spørgsmål forud for forelæsningen på campus, som Camilla betegner som en arbejdsforelæsning, fordi den blev brugt til at diskussion baseret på de studerendes besvarelser og underviserens feedback.

”Det fungerede rigtig godt og var desuden et rigtig godt afbræk i nogle af de tungere forelæsninger,” siger Camilla Foged, der selv var med til forelæsningen og generelt om kurset fortæller, at hun har oplevet, at alt er gået meget bedre, end hun ville have troet af et førstegangskursus.

Og selvom ABC-workshoppen nok ikke kan tilskrives hele den succes, har den helt sikkert bidraget og samtidig givet gruppen lyst til at fortsætte udviklingen at flere undervisningsaktiviteter.

”Vi vil helt klart bruge den ”flippede metode” mere fremover. Den er rigtig god til at få de studerende til at forberede sig godt til forelæsningerne og til selv tage mere ansvar for læring,” konkluderer Camilla Foged.

Topics