13 July 2018

Journal Club med digitalt tvist

På SUNDs master of science i Global Health har epidemiolog Dan Meyrowitsch i samarbejde med epidemiolog My von Euler-Chelpin, udviklet et enkelt digitalt tvist til en serie Journal Clubs på kurset ’Health Research Methodology’. Det enkle tvist består i at opfordre de studerende til at gennemføre en multiple choice quiz i Absalon., før de møder op. Og effekten er ifølge Dan Meyrowitsch stor.

”Jeg oplever helt tydeligt, at de studerende deltager mere aktivt i undervisningen, og at kvaliteten af diskussionen er højere, når de studerende har forberedt sig til vores Journal Clubs ved at besvare et sæt multiple choice spørgsmål.”.

Når de studerende har besvaret quizzen, før de møder op til en Journal Club undervisning, kan undervisningen som regel også hurtigere komme frem til de mest centrale og interessante i artiklen, fx en kritisk fortolkning af resultaterne eller en diskussion, hvor man sætter metoden i perspektiv.

Som andre Journal Clubs foregår Journal Clubs på kurset ’Health Research Methodology’ som et møde, hvor man enten på klasse- eller gruppebasis kritisk diskuterer artikler i den for faget relevante videnskabelige litteratur.

De studerende får, ifølge Dan, det største udbytte af quizzen, hvis man stiller sine quiz-spørgsmål, som en serie, der afspejler artiklens struktur; fx: "Hvilke spørgsmål søger forfatterne af artiklen at besvare? Hvilket studie-design har forfatterne brugt? Hvordan tester de deres hypoteser? Har forfatterne taget højde for relevante typer af bias? Hvilke spørgsmål rejser de til fremtidig forskning?

Nogle af quizzens spørgsmål er meget lette, mens andre bevidst er meget svære. Dette er med til at sikre, at de studerende bliver motiverede til at læse artiklen grundigere end kun at øje gennem dens abstract eller metodeafsnit.

Udover at stimulere til en mere aktiv debat har Journal Clubs med et digitalt tvist den ekstra fordel at ”de fremmer en bedre forståelse af forskningsprocessen og vidensbaseret praksis, fordi man meget systematisk kan strukturere sine spørgsmål og på den måde styre den studerendes fokus”, siger Dan Meyrowitsch.

Prøv hele quizzen

Eksempel fra besvarelser af Journal Club Quiz

“Please answer the following questions regarding the publication entitled "Factors influencing drug uptake during mass drug administration for control of lymphatic filariasis in rural and urban Tanzania"(Kisoka et al., 2014).”

DecorativeResultaterne af besvarelser på journal club quizzerne kan give en indikation af, hvor der er størst behov for at gå i dybden med spørgsmål og hvad man kan springe let henover under diskussionen.