12 July 2018

Mellem forelæsningerne: Pencast matcher studerendes forskellige niveau

Se et eksempel på professor Jens Juul Holst e-forelæsninger, som Jens har produceret med brug af pencast og video.

Som en del af kurset hjerte, kredsløb og lunger på 4. semester bachelor, medicin, kan de studerende nu forberede sig og/eller repetere stoffet fra Jens Juul Holst 3 x 45 minutters forelæsninger i respirationsfysiologi, online mellem forelæsningerne.

Men hvorfor tilbyde materialer online, når der nu er booket et helt auditorie til de cirka 250 studerende, der tager kurset hvert semester?
Ifølge de studerende er det svært at holde opmærksomheden i 3 x 45 minutter, gennemgangene af formler er desuden svær at forstå og det er vanskeligt at læse fra tavlen, som Jens skriver på, når man sidder i det store auditorie.
Faktisk er det så svært for de studerende at lære formlerne, at de køber aspiri-kurser ude i byen for at lære formlerne; og kvaliteten er, ifølge Jens Juul Holst, ikke god nok.

”Der må være en måde, at teknologien kan hjælpe os med at løse den udfordring”, mente Jens Juul Holst, da han tidligere på året henvendte sig til COBL. Løsningen faldt hurtigt på at producere egne pencast videoer, hvor Jens gennemgår formlerne og hvor studerende kan teste deres viden umiddelbart efter hvert afsnit.

I alt blev de 3 x 45 minutter versioneret til 10 korte e-forelæsninger, der dækker læringsmålene fra de tre traditionelle forelæsninger. E-forelæsningerne er ikke en erstatning for forelæsningerne men er et supplement.
Hver e-forelæsning består af en kombination af pencast og videooptagelse.
I pencast-delen skriver og tegner Jens på en ipad samtidig med, at han forklarer, hvad han skriver eller tegner.
Indimellem beskriver han teori og stiller opgaver direkte til kameraet. 


En af de muligheder online læring, som fx Jens e-forelæsninger giver, er, at de studerende kan bruge materialerne efter behov.
Mens nogen kan nøjes med en enkelt gennemgang under en forelæsning, får andre et større læringsudbytte, hvis de ser videoerne flere gange, fx både før og efter forelæsningen.
På den måde kan man sige, at undervisningen bedre matcher de studerendes forskellige niveau og individuelle behov for at bruge kortere eller længere tid på et emne.

En survey, besvaret af 20 studerende på 4. semester bachelor, peger på, at det nye initiativ bliver modtaget godt:


Decorative
Respirationsfilmene hjalp mig til at forstå de vigtigste teorier og begreber forbundet med emnet.


Decorative
Hvad synes du om denne form for håndtegnede illustrationer?

Decorative
Respirationsfilmene inspirerede mig til at forberede mig inden face-to-face undervisningen.