13 July 2018

5 måder du kan styrke din undervisning med video

Klip fra forskellige undervisningsvideoer produceret af COBL.

Flere og flere undervisere integrerer forskellige typer af videoer som supplement til anden undervisning. Videoerne bliver både produceret af underviserne selv og med mange forskellige værktøjer eller med professionel hjælp fra COBL’s produktionshold. Men hvad kan sådan en video egentlig bruges til rent pædagogisk?

1. Giv studerende mulighed for at gennemgå svært stof flere gange

De fleste fag har en række for faget helt centrale emner, som er udfordrende at lære for nogle af de studerende i den helt traditionelle forelæsningsform. Under en forelæsning i et auditorie med mange studerende kan det nemlig være svært at inkludere alle og derfor kan det være en fordel at producere en video, som de studerende kan se i deres eget tempo og gentage det nødvendige antal gange. Et eksempel på en, der har gjort dette, er lektor Camilla Sichlau Bruun, der hvert år underviser 175 studerende i Veterinær Genetik. Camilla har selv produceret 11 videoer om teorien bag centrale laboratorieteknikker, med animationer og quizzer, produceret i PowerPoint og iSpring.

2. Opbyg en ramme og baggrund med video-overbliksforelæsninger

På flere SUND kurser arbejder underviserne med elementer af ”flipped classroom” metoden, hvor de studerende forbereder sig til tilstedeværelsesundervisningen, fx med videoer der giver et overblik over ugens emne. Herefter bruges tiden i klassen til diskussion og spørgsmål. I eksemplet her giver lektor Britt Pinowski Tersbøl et overblik over kvalitative metoder i feltarbejde i kurset Health Research Methodology

3. Video som instruktion til apparatur, forsøg eller software

Både når de studerende skal lære at bruge apparatur, opstille forsøg eller at bruge et bestemt software, er det ofte meget tidskrævende at instruere og svare på spørgsmål fra hver enkelt studerende. En videooptagelse af apparaturgennemgang eller forsøgsopstilling kan være yderst tidsbesparende og opfylde et just-in-time behov hos de studerende.  I andre tilfælde kan screencast-video være den bedste løsning til give den nødvendig viden om, hvordan man bruger et bestemt software, som fx statistikprogrammet SAS. Lektor Susanne Rosthøj har lavet en række screencast’s af denne type til sin undervisning i biostatistik.

Category: Statistics, Marketing

4. Bring praksis ind i klassen

Både medicin, veterinær og tandlægestuderende har begrænset mulighed for at overvære fx samtaler, arbejdsgange, behandlinger og operationer på tæt hold.  Videomediet er en oplagt mulighed for at bygge bro til den praksis, de skal ud i klinikophold og efter endt uddannelse. Se eksempel fra kursus i Speciel Patologi, hvor professor Henrik Elvan Jensen viser, hvordan man dissekerer en ko.

5. Giv video-feedback på skriftlige opgaver

Mange undervisere oplever frustrationen fra studerende, der ikke synes, de får (forståelig) nok feed-back på de skriftlige opgaver, de har afleveret. En måde at imødekomme de studerende, som samtidig både kan være hurtigere og bedre formidlet, er at indtale sin feed-back som en voice over samtidig med at man med cursoren peger på det sted i opgaven, man tales om. Her er et eksempel hvor underviser Chresteria Neutzsky-Wulff kommenterer på studerendes aflevering i Oldgræsk på humaniora. Softwaren, der er brugt hedder Screencast-O-Matic.