Virtual fieldtrips i undervisningen
Første halvdel af 2017 har SUNDs Centre for Online and Blended Learning undersøgt hvordan virtual reality (VR) kan bruges til at forbedre undervisningen på fakultetets uddannelser.
Det typiske argument for brugen af VR i undervisningen er at det giver mulighed for simulationsbaseret undervisning, hvor den samme færdighed kan trænes igen og igen i en virkelighedsnær simulation med stigende kompleksitet og individuel feedback indtil den studerende mestrer færdigheden.
VR teknologi kan også bruges til at vise de studerende en situation der normalt er svært tilgængelig, eksempelvis fordi den er langt væk, farlig eller sjælden. Her kan de studerende lære nye omgivelser at kende ved at være til stede virtuelt, lige som de kan træne færdigheder relaterede til at observere og lægge mærke til bestemte ting i deres omgivelser. Denne form for brug af VR i undervisningen kaldes ofte virtual fieldtrip.
Forsøg på folkesundhedsvidenskab
Netop virtual fieldtrips har været udgangspunktet for et forsøg vi lavede på to forskellige kurser i katastrofe management som udbydes af Institut for Folkesundhedsvidenskab. Ideen bag forsøget var at bruge virtual fieldtrips til at simulere en situation, som de studerende vil møde hvis de får arbejde i den humanitære sektor.
På kurset ”Shelter and Settlements in Disasters” var simulationen en forberedelse på et såkaldt shelter-cluster-møde i stor flygtningesituation, og på kurset ”Health in Emergencies” var det en såkaldt Health Walk, hvor man indsamler data om sundhedssituationen i en flygtningelejr. Simulationerne der blev brugt var 360-graders videooptagelser fra flygtningelejre i det nordlige Irak og ved Calais i Frankrig.
Inden de virtuelle fieldtrips blev de studerende præsenteret for ideen og konteksten og desuden bedt om at notere sig ting af relevans for indbyggernes sundhedsforhold, så som infrastruktur, boligforhold, vand og sanitet, samt deres demografi, kultur og religion. Efterfølgende blev de studerendes observationer diskuteret på klassen.
Alle de undervisere der deltog i forsøget var meget begejstrede for mulighederne. En af dem, Siri Tellier, lagde specielt vægt på at man med VR simulationer kan skabe en fælles forståelsesramme og oplevelse der kan danne grundlag for opgaver og diskussioner i klassen.
Blandt udfordringerne er at teknologien er ny for de fleste undervisere og studerende, så det kræver viden eller assistance at komme i gang. Erfaringerne viser dog at selv nybegyndere er en lærerig og stærk oplevelse, og at teknologien er en god måde at give et mere realistisk billede af virkeligheden i en flygtningesituation end man kan få fra billeder og normal video.
Erfaringer fra uddannelsesforskningen
Centre for Online and Blended Learning har også undersøgt den eksisterende forskning inden for brug af VR teknologi i undervisning og træning. Selvom forskningen stadig er ny og evidensen derfor begrænset kunne vi identificere nogle generelle situationer hvor VR kan tilføje undervisningen noget særligt, eksempelvis til træning i at bevare roen i kaotiske og emotionelt udfordrende situationer, som eksempelvis skadestuer eller trafikulykker, eller til at formidle kendskab til rumlige sammenhænge, eksempelvis på steder hvor de studerende ikke normalt har adgang.
Det arbejde har blandt andet mundet ud i en rapport der både gennemgår udfordringerne ved VR brug og samtidig kommer med nogle anbefalinger til hvornår og hvordan man med fordel kan bruge VR teknologi i universitetsundervisningen.
Topics
Related News
Virtual reality
Virtual reality har fået meget opmærksomhed de seneste år. Det skyldes primært at ny forbedret VR teknologi – såkaldte VR headsets eller head-mounted displays – er kommet på markedet til en brøkdel af hvad lignende teknologi tidligere kostede.
VR headsets, som ligner højteknologiske dykkermasker med en skærm i stedet for glas, kan give dig følelsen af at stå i en anden virkelighed, hvor dine omgivelser er erstattet af en digital simulation.
Mange store virksomheder, så som Google og Samsung, har udviklet deres egne VR headsets. Drivkraften bag udviklingen er brugen af VR headsets i underholdningsbranchen, men de kan også bruges i undervisningen.
Videnskab.dk
Artikel fra videnskab.dk:
Virtual Reality i undervisning: Hypet, men udokumenteret trend
Læs review fra tidskrift
Education and Information Technologies: A review of the use of virtual reality head-mounted displays in education and training
Kontakt COBL med din idé
Hvis du synes det lyder spændende og du vil have hjælp til brug af VR i din egen undervisning så må du endelig kontakte os.
Vi kommer meget gerne ud og fortæller om erfaringerne, og hjælper også gerne med at udvikle ideer til hvordan du kan bruge det.
Vi har indkøbt mobile VR headsets, du kan låne, og assisterer også gerne med det praktiske og tekniske, så du kan komme godt i gang.
Du velkommen til at kontakte Centre for Online and Blended Learning:
anne-marie@sund.ku.dk