23 April 2023

Hvad kan du bruge ChatGPT til som underviser?

AI VÆRKTØJER

Hvad er ChatGPT og hvorfor skal du interessere dig for den? ChatGPT er en chatbot, der er baseret på GPT-3 og er en stor AI-sprogmodel også kendt som LLM (Large Language Model). 

Chatgpt as a robot

ChatGPT blev hurtigt populær på globalt plan efter den blev lanceret den 30. november 2022 på grund af dens naturlige sprog og evne til at skrive sammenhængende og meningsfuld tekst, hvilket også har ført til bekymring på KU, da de studerende allerede nu eksperimenterer med den til researcharbejde, opgaveskrivning, eksamener mm. 

Men den gode nyhed er, at værktøjet også kan være en gevinst for dig.  
Nedenfor kan du læse om 3 steder, hvor du allerede i morgen kan bruge den i din undervisning og din forskning. 

Hvad kan du som underviser bruge ChatGPT til? 

Uanset hvordan vi anskuer det, er sprogmodeller som ChatGPT kommet for at blive, så det bedste du kan gøre som underviser er at blive skarp på fænomenet, og måske også udnytte værktøjerne i din praksis som underviser. 

Som underviser på et universitet kan du bruge ChatGPT til at hjælpe med at understøtte dine studerendes læring på en række forskellige måder: 

  • Forskning: ChatGPT kan hjælpe dig med at undersøge og analysere og lade sig inspirere af forskellige emner og spørgsmål, der er relevante for dit undervisningsområde. ChatGPT kan hjælpe med at finde og sortere gennem store mængder information ud fra din kontekst på en hurtig og effektiv måde. Forskellen fra google der bare henviser til kilder hvor du selv kan undersøge din undring, kan ChatGPT imødekomme dit specifikke ønske. Hvad end du ønsker en opskrift på sydjapansk sushi i viking-stil, eller en analyse af det heteronormative perspektiv i generation Z.  
  • Quiz: har du længe haft intentioner om at få lavet en quiz til Absalon? Smid en pdf op i ChatGPT og bed den om at lave 5 multiple choice spørgsmål indenfor dit fag felt med 4-5 forskellige svar muligheder. ChatGPT har fx lavet dette spørgsmål, som jeg dog ikke aner passer med virkeligheden. Derfor er det selvfølgelig altid vigtigt at tjekke validitet af den data du får af ChatGPT.  
    Og hvis du ikke er tilfreds med sværhedsgraden, kan du altid bede den om at differentiere den til fx en gymnasieelev eller en professor. 

quizQuizzer er det oplagte sted at starte, men der er faktisk også muligt at lave opgaver, cases til dine studerende eller refleksionsspørgsmål til tekster mm.  

  • Feedback på et tekststykke.  Vi kender alle det at skrive noget, hvor man godt ved at det kunne blive bedre eller anderledes. Her er ChatGPT brugbar. Fx har du skrevet en indledning til artikel, men du kan godt mærke at den ikke er fængende nok. Her kan du eksperimentere med at bruge værktøjet til at omskrive den, så den appellerer til en bestemt målgruppe eller den får en bestemt stil.   

 

KUs rammer for CHatGPT 
Vil du gerne vide, hvordan KU forholder sig til ChatGPT i undervisningen, kan du læse mere her.  

KU aktiviteter med ChatGPT 
Deltag i COBLs summer school, hvor vi fredag den 18. August holder en temadag om Make AI your friend, not your enemy (AI opportunities and challenges in teaching at SUND) 

Deltag i KUs stormøde den 12. maj omkring Digitale spring i uddannelsessektoren med særligt fokus på AI.

PS. Det rigtige svar er D


Prøv ChatGPT 
Har du ikke allerede prøvet ChatGPT, så hop ind på dette link og prøv den af (kræver du laver sign up). 

Du kan fx udfylde denne tekst (lad kasserne stå og udfyld X’erne) og få ChatGPT til at lave en quiz til din undervisning: 

Indsæt i ChatGPT: 

Titel: [XXX]  

Indhold i quizzen [tema xxx, tema xxx, tema xxx]  

Instruktioner: Denne quiz indeholder XXX spørgsmål og er designet til at fungere som til studerende, der uddanner sig til at være XXX.  

Spørgsmål: [Opret en liste over spørgsmål, der tester studerendes viden om emnet. Hvert spørgsmål skal være klart, præcist. Du kan bruge forskellige typer spørgsmål, såsom fler- eller enkeltvalgsspørgsmål, sandt eller falsk-spørgsmål eller korte svar.)  

Svarmuligheder: [For hvert spørgsmål skal du angive svarmuligheder. For fler-valgsspørgsmål skal du sikre, at der kun er ét korrekt svar, og at falske svar er plausible. For sandt eller falsk-spørgsmål skal du sikre, at udsagnet er klart og korrekt.]  

Feedback: Giv feedback til svarmulighederne, uanset om svaret er korrekt eller forkert. Feedbacken skal hjælpe de studerende med at forstå, hvorfor svaret er korrekt eller forkert, og give yderligere information for at styrke læringen. 

Kontakt:
Har du yderligere spørgsmål til brug af ChatGPT i undervisningen, er du velkommen til at kontakte Ulla Blomhøj.

Topics