16 March 2018

Digitale undervisningsmaterialer løser udfordringer på valgfag

Kursusdesign

På det nye valgfag ”Specialefokuseret kursus og eksamen i intern medicin: Geriatri” har overlæger og lektorer, Ellen Holm og Hanne Pedersen udviklet et kursusdesign, der løser logistiske udfordringer, sikrer ensartethed og et højt niveau i den teoretisk forskningsbaserede undervisning på tværs af 5 hospitaler.

Decorative

Slide med speak fra præsentationen: Organisk Delirium

På kursusportalen beskrives valgfagets undervisningsform som: ”Ophold på hospitalsafdeling (diagnostisk eller klinisk) og vejledningstimer med klinisk lektor/professor. Den teoretiske undervisning vil helt overvejende gives i form af digitale oplæg, som kan tilgås via Absalon), derudover selvstudier, læringsdagbog og systematisk daglig feedback.”

Det er særligt den teoretiske del af undervisningen, som består af mange forskellige specialer og derfor mange forskellige specialister, der er yderst vanskelig at tilrettelægge rent praktisk. Derfor blev denne del af kurset gennemført online i form af 14 slide-præsentationer med speak. Slides er dels udarbejdet af 14 specialister, delt speciallæger med særlig viden indenfor bestemte emnefelter og dels af andre fagpersoner (diætister, fysioterapeut) indenfor: geriatri, kognitiv dysfunktion, væske- og elektrolytforstyrrelser, fald, svimmelhed og gangusikkerhed, betydning af fysisk træning/aktivitet som del af den tværfaglige indsats, polyfarmaci og smerter.

De studerende på kurset kan i vidt omfang selv vælge tidspunkter og indsatsområder i forhold til læring af den teori, som knytter sig til det kliniske ophold på de geriatriske afdelinger på det nye 5. semester valgfag på medicin kandidat. 

”Jeg så rigtig meget af dem i starten og hen mod slutningen har jeg set dem igen når jeg har haft sådan en patient der fejlede noget der passede til et oplæg”, siger en af de studerende.

De digitale materialer er udarbejdet med hjælp fra Centre of Blended Learning (COBL) og fungerer i samspil med gennemgang af cases under tilstedeværelsesundervisning på klinikken. I et interview siger de studerende:

”Fantastisk initiativ! Fedt med case'en der aktiverer med jævne mellemrum og gode slides uden for meget info på. (…) Håber i udvikler dette på alle kurser på studiet. Det vil uden tvivl være til stor glæde og gavn og med skabe bedre læger. Godt gået!”

”Oplæggene er super gode. Rigtig godt supplement til lærebogen Geriatri. Godt arbejde”

Som forslag til forbedring, nævner de studerende, at de måske kunne være endnu bedre forberedt, hvis oplæggene var klar lidt tidligere (oplæggene lå klar få dage før kursusopstart), så de kunne se dem lidt før opholdet i klinikken og på den måde være bedre forberedte på, hvor komplekse de geriatriske patienter er.

Materialer bruges på andre kurser og af yngre læger
Udover at være målrettet valgfaget i geriatri på 5. semester kandidat, bliver det digitale undervisningsmateriale også brugt af yngre læger og på kursus i gerontologi på kandidaten på Folkesundhedsvidenskab. På dette kursus underviste Ellen Holm og lektor Hanne Pedersen i seks lektioner, men hvor undervisningen tidligere har foregået som katedral-undervisning, har de studerende nu gennemgået de digitale materialer hjemmefra og brugt al undervisningstiden på arbejde med cases. De studerende var ”meget tilfredse med undervisningen og yderst velforberedte, så det er klart den form bibeholder vi i geriatriundervisningen på gerontologikurset fremover”, står der i evalueringsrapporten.

I alt 48 medicinstuderende og yngre læger har i første omgang benyttet sig af de digitale materialer. 24 har svaret på en frivillig spørgeskemaundersøgelse om, hvorvidt de er enige i en række udsagn. På en skala fra 1-9, hvor 1 er meget uenig og 9 er meget enig, ser svaret ud som følger:

Decorative

Billedtekst. Resultat fra evaluering december 2017

Geriatrikurset blev afholdt første gang i perioden 18. september til 10. november 2017 med Overlæge, lektor, Ellen Holm som kursusleder og overlæge, lektor Hanne Pedersen som ansvarlig for den praktiske og daglige gennemførelse. 

Topics