19 January 2023

Sommerskole for undervisere 2022

SOMMERSKOLE

Sommerskolens formål var at stimulere kollegasparring og inspirere undervisere på SUND til at øge kvaliteten af deres undervisning, bl.a. ved at styrke undervisernes IT-didaktiske kompetencer.

Sommerskole

Teach as you preach - programmet var fleksibelt, varieret og aktiverende

COBL afholdt sommerskole for SUNDs undervisere den 15.-18. August 2022, hver dag fra kl. 9-13.
For at tilbyde så stor fleksibilitet som muligt kunne deltagerne vælge at deltage i hele sommerskolen eller i enkelte dage, såvel fysisk eller online.

Programmet fokuserede hver dag på et aktuelt emne for SUND undervisere:

  • Dag 1: Præsentationsteknik og fokus på det gode læringsrum
  • Dag 2: Aktive læringsaktiviteter med brug af Absalon
  • Dag 3: Brug af video, podcast, pencast og screencast i undervisningen
  • Dag 4: Studentercentreret læring, hvordan vi stimulerer refleksion, selvstændighed og differentiering.

Dagens program indeholdt alle dage en kort velkomst og introduktion til dagens emne i form af appetizers hvor en til to undervisere præsenterede gode eksempler om dagens emne til inspiration. Derefter kunne deltagerne vælge imellem to hands-on sessions af ca. to timers varighed, hvor de kunne få både teori og praksis om et relevant emne, f.eks. “Seven advanced options in Absalon”, “Hands-on filming and editing based on a script” or “Tips and tricks to stimulate student reflection and independent learning”.

Fælles frokost var en integreret del af programmet, hvor der var indlagt diskussion og kollegasparring omkring emner, som vi i COBL fornemmer er relevante for mange undervisere.

SUND’s Dekan Bente Stallknecht og Prodekan for Undervisning Jørgen Kurtzhals besøgte begge sommerskolen med gode taler omkring deres visioner for undervisning på SUND, hvor de også italesat deres anerkendelse for de engagerede undervisere. 

Bred interesse for kompetenceudvikling i fleksible rammer

De fleste institutter på SUND var repræsenteret

Figur 1 illustrerer, at de fleste institutter/centre på SUND var repræsenteret på årets sommerskole. Ved tilmeldingen kunne underviserne vælge om de ville deltage i enkelte dage eller i hele sommerskolen. De fleste tilmeldte deltog flere dage på sommerskolen.

 

  Diagram of representation

 Figur 1. Antal tilmeldte personer og dage fra forskellige Institutter på SUND.

 

God feedback på fleksibelt format

Sommerskolen blev afholdt i HyFlex format, så underviserne kunne tilmelde sig fysisk eller online deltagelse. Der var dagligt ca. 35 undervisere på sommerskolen. Figur 2 viser, at de fleste deltog fysisk med 20-30% online deltagere. Vi fik god feedback på det fleksible og hybride format og en del deltagere skiftede da også mellem online og fysisk tilstedeværelse, så de kunne deltage mest muligt i en travl hverdag.

 

 Diagram

 Figur 2. Antal deltagere på sommerskolen, der havde tilmeldt sig fysisk (rød) og online (blå) deltagelse.

 

Høj andel af lektorer/professorer på sommerskolen

Når der analyseres deltagernes stillingskategori fremgår, at 48% af deltagerne var lektorer (associate professor) eller professorer (figur 3). Det kunne indikere, at COBL Sommerskolen for Undervisere har potentiale for at være et relevant tilbud jf. SUNDs implementering af didaktisk-pædagogisk kompetenceudvikling for erfarne VIP’er.

 

 

 Diagram

 Figur 3. Antal deltagere fra forskellige stillingskategorier og institutter på SUND

 

Positive og konstruktive evalueringer

Deltagere fik muligheden til at evaluere de enkelte dage analog ved at sætte noter på en tavle efter den afsluttende fælles frokost, eller hele forløbet vha. et spørgeskema sendt efter sommerskolen. De 14 evalueringer modtaget vha. surveyen er overvældende positive. Besvarelserne viser at respondenterne fandt sommerskolen meget eller særdeles relevant (gns. 5,57 ud af 6 mulige) og at sommerskolen levede op til deres forventninger (identisk resultat med gns. 5,57 ud af 6 mulige), som vist i Figur 4.

DiagramFigur 4. Svar på spørgsmålet: ”Hvor relevant har sommerskolen været for dig?" (Skala fra 1-6, hvor 6 er særdeles relevant). Figuren er identisk med spørgsmålet: Hvor godt levede sommerskolen op til dine forventninger?

 

 

Vi bad også deltagerne at beskrive hvad der fungerede godt, hvordan sommerskolen kunne forbedres og bød yderligere kommentarer velkomne. Nedenfor vises udvalgte citater af fritekst-svarene på disse spørgsmål

“Meget konkrete input til hvordan men begynder med noget nyt samtidig med en fælles åben reflekterende metadiskussion faciliteret af vidende undervisere”

 

“All the hands-on sessions that I attended were super useful and directly applicable to what and how I teach. Also, I think the format of multiple half-days worked very well for me.”

 

“Jeg deltog i to af 4 dage - det var især hands-on sessioner omhandlende emner, som jeg ikke er særlig erfaren indenfor, der trak. I begge tilfælde fik jeg et godt og brugbart udbytte. Og har fået åbnet øjnene for muligheder, som jeg bestemt vil inddrage/tage op igen i min hverdag. Kollegasparring i løbet af dagen og under frokosten er også værd at fremhæve.”

 

“Really nice appetizers of other teachers at SUND. Very inspiring. You guys (COBL) are really good in helping us! keep doing it, please!!”

 

“Stor ros. Alle indlæg relevante og rigtig gode.”

 

“Super good topics. Very informative in terms of providing new features for Absalon and tools for teaching. Great Appetizer talks, very inspiring.”

 

“I joined the course through zoom and was so comfortable and easy with two screens and zoom in&out that livestream team did. What a great job! And thank you for English speaking in the course!”

 

“I recommend your summer course to the heads of section suggesting that they encourage their young - and not least old - VIPs to sign up for the next summer course."

Konklusion og perspektiver

Dette var anden gang COBL holdt sommerskole for undervisere på SUND. Ligesom i 2021, blev det 2022 bekræftet at undervisere fra et bredt udsnit af SUND’s institutter fandt sommerskolen meget relevant og tilkendegav at sommerskolen levede op til deres forventninger. Deltagerne udnyttede det fleksible hybrid-format, med tilmelding til de enkelte dage og mulighed for online eller fysisk deltagelse.

Vi lykkedes med at skabe et program med plads til både inspiration, hands-on læring, samt kollegasparring.

Vi har dygtige og engagerede undervisere på SUND, som ikke er bange for at lære nyt. Vi glæder os derfor til at introducere nye emner og læringsaktiviteter på næste COBL Sommerskole for undervisere, som afholdes 15.-18. August 2023.

 

Topics