3 January 2020

Spar tid! Genbrug undervisningsmaterialer fra danske og nordiske kolleger

Gode undervisningsmaterialer er et vigtigt fundament for uddannelse af høj kvalitet, men det kan tage lang tid og kræve tekniske kompetencer, man ikke har, at udvikle fx videoer, podcasts, undervisnings-datasæt og cases fra bunden. Tanken om at genbruge og måske tilpasse kollegers materialer er derfor nærliggende, og netop hvad det gratis online bibliotek Nordic University Health Hub giver undervisere på SUND mulighed for. Helt legalt.

DecorativeScreen shot fra Professor Hans Roslings, Karolinska Institutet, videoforelæsning i befolkningstilvækst

På hub’en finder man blandt andet forelæsninger i ”Chemical Brain Drain” af professor Philippe Grandjean fra Syddansk Universitet; om befolkningstilvækst af nu afdøde professor Hans Rosling fra Karolinska Institutet i Stockholm og en podcastserie om global sundhed og bæredygtig udvikling fra Lindköpings Universitet.

Tolv nordiske universiteter er nu partnere i projektet, og de fleste er begyndt at uploade og dele materialer. Gå på opdagelse i emnekategorierne på forsiden eller søg på keywords blandt de pt. godt 350 titler indenfor omkring 15 underemner. Eller gå direkte til et par eksempler på materialer her:

Decorative Podcast om Global Health by Swedish Society of Medicine/ Linköping University
Decorative Video om Chemical Brain Drain (Public Health) by Philippe Grandjean, SDU
Decorative Video om befolkningstilvækst (Global Health) by professor Hans Rosling, Karolinska Institutet

Både undervisere, studerende og alle andre kan bruge materialer, og der er gratis adgang uden login. Som underviser kan man fx linke direkte til de undervisningsmaterialer, man finder i Nordic University Health Hub, inde fra sit kursusrum i Absalon.

Understøtter centrale ønsker om brug af Open Educational Resources, OER

Nordic University Health Hub imødekommer særligt fem ønsker fra undervisere i forhold til brug af OER (se definition af OER i boksen til højre):

1. En digital platform, hvor undervisere kan hoste og dele egne undervisningsmaterialer
  2. Hurtig og gratis adgang til højkvalitets undervisningsmaterialer
  3. Adgang til samarbejde og vidensdeling med kolleger på tværs af institutioner
  4. Platform, hvor studerende kan finde relevante digitale undervisningsmaterialer
  5. Deling på tværs af platforme, så man altid kan finde materialer

Udover den nordiske hub udvikler KU i 2020 også en egen åben platform for deling af undervisningsmaterialer, hvor KU-undervisningsmaterialer deles med offentligheden. Platformen finder man på oer.ku.dk, hvor der allerede ligger omkring 100 materialer fra SUND. Materialer der deles på denne åbne platform, skal ligesom ved deling på den nordiske hub, udstyres med en Creative Commons licens, der beskytter underviserens ophavsret og giver mulighed for deling under særlige betingelser.

Materialer der én gang er lagt på oer.ku.dk vil meget let kunne deles videre på Nordic University Health Hub og andre digitale platforme man bruger i sin undervisning, fx Absalon. Begge projekter bygger på en filosofi om at skabe en ordentlig database og metadatering af undervisningsmaterialer, så man kan fremsøge og finde undervisningsmateriale på akkurat samme måde som forskere gør med videnskabelige artikler og data.