17 October 2017

Virtual fieldtrips i undervisningen

Første halvdel af 2017 har SUNDs Centre for Online and Blended Learning undersøgt hvordan virtual reality (VR) kan bruges til at forbedre undervisningen på fakultetets uddannelser.

Det typiske argument for brugen af VR i undervisningen er at det giver mulighed for simulationsbaseret undervisning, hvor den samme færdighed kan trænes igen og igen i en virkelighedsnær simulation med stigende kompleksitet og individuel feedback indtil den studerende mestrer færdigheden.

VR teknologi kan også bruges til at vise de studerende en situation der normalt er svært tilgængelig, eksempelvis fordi den er langt væk, farlig eller sjælden. Her kan de studerende lære nye omgivelser at kende ved at være til stede virtuelt, lige som de kan træne færdigheder relaterede til at observere og lægge mærke til bestemte ting i deres omgivelser. Denne form for brug af VR i undervisningen kaldes ofte virtual fieldtrip.

Forsøg på folkesundhedsvidenskab

Netop virtual fieldtrips har været udgangspunktet for et forsøg vi lavede på to forskellige kurser i katastrofe management som udbydes af Institut for Folkesundhedsvidenskab. Ideen bag forsøget var at bruge virtual fieldtrips til at simulere en situation, som de studerende vil møde hvis de får arbejde i den humanitære sektor.

På kurset ”Shelter and Settlements in Disasters” var simulationen en forberedelse på et såkaldt shelter-cluster-møde i stor flygtningesituation, og på kurset ”Health in Emergencies” var det en såkaldt Health Walk, hvor man indsamler data om sundhedssituationen i en flygtningelejr. Simulationerne der blev brugt var 360-graders videooptagelser fra flygtningelejre i det nordlige Irak og ved Calais i Frankrig.

Inden de virtuelle fieldtrips blev de studerende præsenteret for ideen og konteksten og desuden bedt om at notere sig ting af relevans for indbyggernes sundhedsforhold, så som infrastruktur, boligforhold, vand og sanitet, samt deres demografi, kultur og religion. Efterfølgende blev de studerendes observationer diskuteret på klassen.

Alle de undervisere der deltog i forsøget var meget begejstrede for mulighederne. En af dem, Siri Tellier, lagde specielt vægt på at man med VR simulationer kan skabe en fælles forståelsesramme og oplevelse der kan danne grundlag for opgaver og diskussioner i klassen.

Blandt udfordringerne er at teknologien er ny for de fleste undervisere og studerende, så det kræver viden eller assistance at komme i gang. Erfaringerne viser dog at selv nybegyndere er en lærerig og stærk oplevelse, og at teknologien er en god måde at give et mere realistisk billede af virkeligheden i en flygtningesituation end man kan få fra billeder og normal video.

Erfaringer fra uddannelsesforskningen

Centre for Online and Blended Learning har også undersøgt den eksisterende forskning inden for brug af VR teknologi i undervisning og træning. Selvom forskningen stadig er ny og evidensen derfor begrænset kunne vi identificere nogle generelle situationer hvor VR kan tilføje undervisningen noget særligt, eksempelvis til træning i at bevare roen i kaotiske og emotionelt udfordrende situationer, som eksempelvis skadestuer eller trafikulykker, eller til at formidle kendskab til rumlige sammenhænge, eksempelvis på steder hvor de studerende ikke normalt har adgang.

Det arbejde har blandt andet mundet ud i en rapport der både gennemgår udfordringerne ved VR brug og samtidig kommer med nogle anbefalinger til hvornår og hvordan man med fordel kan bruge VR teknologi i universitetsundervisningen.