22 December 2017

Online kurser i laboratoriesikkerhed i brug på tværs af kurser og fakulteter

Arbejdsmiljøteams ved SUND og SCIENCE har i samarbejde med Centre for Online and Blended Learning udviklet ni interaktive online moduler, som op mod 3.000 nye studerende hvert år fremover skal gennemføre, inden de går i gang med det rigtige arbejde i laboratorierne. Online modulerne kan tages enkeltvis efter behov på så forskellige studier som medicin, farmaci, husdyrvidenskab og nano-science på SUND og SCIENCE.

Formålet med de nye fælles online moduler i laboratoriesikkerhed er både at sikre en høj kvalitet, ensartede budskaber og at give de studerende basal viden, allerede inden de møder op i laboratoriet så tiden i laboratorierne kan udnyttes effektivt til forsøg.

Hvert modul består af en interaktiv video, jævnligt afbrudt af korte lærings-quizzer med automatisk feedback som bidrager til, at de studerende reflekterer over og husker de vigtige pointer. Quizzerne lægger vægt på både teoretiske og praktiske aspekter, som du fx kan se i introduktions-modulet.

Herudover indeholder modulerne links til litteratur om emnet og hvert modul afsluttes af en eksamensquiz, som de studerende skal bestå som en del af det øvelseskursus, modulet tilhører. Modulerne er et supplement til den sikkerhedsundervisning der ellers gives, og de skal sikre, at KU-studerende har en fælles grundforståelse for laboratoriesikkerhed.

Modulerne er:

• Introduktion
• Risikovurdering (ikke færdiggjort)
• Brug af Kemikalier
• Mikrobiologi
• Fysik (ikke færdiggjort)
• Stinkskabe
• Lokalsug
• Ulykker
• Evakuering

Modulerne er pilottestet, som fuldskala implementering for omkring 450 studerende i tre kurser på medicin, farmaci og kemi, i efteråret 2017. Både de studerendes tilbagemelding og resultaterne af modulernes afsluttende eksamensquiz vidner om, at de studerende lærer meget af modulerne. 183 ud af 196 melder tilbage at modulerne har bidraget til, at de studerende har lært en del om sikkerhed og har ændret deres adfærd i laboratoriet.

De studerende er også tilfredse med formen: at lære om sikkerhed online med interaktive videoer og eksamensquizzer: ”Jeg synes det har været rigtig rigtig godt. Det er et lidt kedeligt emne, men de små filmklip har gjort det meget mere vedkommende, når man kan se at det er rigtige medstuderende der kan komme til skade. Selve formen med quizzer er super god, den sikrer at man har fanget det væsentlige.”

På baggrund af evalueringen har ledelsen på SUND og SCIENCE besluttet at fortsætte implementeringen på alle KU studieretninger med laboratoriearbejde.

Nogle af udfordringerne ved at udvikle fælles undervisningsmateriale for mange forskellige studier og fag er, at behov, metoder og retningslinjer kan variere, i dette tilfælde fra laboratorie til laboratorie. For eksempel er kravene til den mikrobiologiske hygiejne i laboratorier på medicin og biologi meget større end fx i et fysiklaboratorie. Og nogle laboratorier indeholder ikke stinkskabe mens andre gør.

Konceptet blev derfor at lave kurset modulopdelt i forskellige emner og bevare nogle emner, der var fælles for all, fx en introduktion og modulet om risikovurdering. Videoerne er primært optaget med KU-studerende som statister i forskellige typer af laboratorier afhængig af målgruppen.

Næste trin bliver at alle involverede studier vælger, hvilke moduler, der er relevante for dem op på hvilke kurser.