27 November 2017

Strategi for brug af digitale læringsteknologier

Oktober 2017

Undervisning på universitetsområdet, nationalt og internationalt, er i en rivende udvikling i disse år. Der er fokus på området og der eksperimenteres med mange former og måder at tænke i nye undervisnings‐ og læringsformer, der kan skabe bedre undervisning, mere fleksible og tilpassede kurser for både studerende, undervisere, institutioner og den bredere befolkning. De digitale teknologier er central i den udvikling.

Formålet med Centre for Online and Blended Learning, COBL, er at hjælpe fagmiljøer og undervisere med at nå deres mål. I det daglige, arbejder COBL konsekvent på at styrke undervisningen, både ved at fokusere på kvalitet, fleksibilitet og motivation blandt fakultetets undervisere og studerende – og samtidig ved at hjælpe med at tydeliggøre de mange fordele der er ved at tænke moderne undervisning som centralt for alt hvad universitetet/fakultetet foretager sig, fra forskningsformidling, innovation og internationalisering til rekruttering, forskningssamarbejde og fundingansøgninger.

Og vi er kommet langt. Specielt i de 3-4 år siden SUND var primus motor bag opstarten af KUs MOOC projekt og oprettelsen af Centre of Online and Blended Learning. Men der er stadig meget arbejde forude, mange fordele at høste når vi tænker undervisning, teknologi og innovation ind i kernen af fakultetets arbejde, og meget at lære, når vi skal vælge kritisk mellem nye læringsteknologier, fra virtual reality til kunstig intelligens, og drage fordel af den store mængde data om læring som vi har adgang til via Absalon, Coursera og andre platforme. I det følgende kommer en række strategiske anbefalinger, der bygger videre på det fundament, som allerede er etableret via SUNDs store fokus på online uddannelse, innovation og læringsteknologier gennem de seneste fire år.

Read the complete COBL strategy (PDF in Danish)